Abstrakt
W artykule zinterpretowano ostatnią publikację Doris Lessing Alfred i Emily – patchworkowy
utwór, na który składają się fragmenty definicji słownikowych i encyklopedycznych, wybrane
cytaty z utworów literackich, a także wspomnienie o bracie pisarki. Zasadniczo książka ta
dzieli się na dwie części. Pierwszą tworzy zmyślona biografia rodziców, drugą – wspomnienia
o nich i o życiu w buszu, które uzupełniają część pierwszą o fakty historyczne i momenty
przełomowe dla całej rodziny. Budując alternatywną opowieść o rodzicach, Lessing tworzy
auto/biografię kontrfaktyczną, ponieważ eliminuje z życia rodziców jeden fakt historyczny,
który znacząco wpłynął na ich życie i naznaczył ich los bolesnymi stratami. Skupiając się
właśnie na roku 1914, Lessing testuje tym samym pomysły Nialla Fergusona, czołowego
brytyjskiego twórcy historii wirtualnej, który przeciwstawia się marksistowskiemu widzeniu
historiozofii i wskazuje na przypadkowość dziejów świata.