Autobiografia Literatura Kultura Media

ISSN: 2353-8694    OAI    DOI: 10.18276/au.2018.1.10-10
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / nr 1 (10) 2018
Esej i/lub autobiografia. Widzenie bliskie i dalekie Zofii Nałkowskiej
(Essay and/or autobiography. Zofia Nałkowska’s Widzenie bliskie i dalekie (The vision nearby and distant))

Authors: Anna Pekaniec
Uniwersytet Jagielloński
Keywords: essay autobiography woman history Nałkowska
Data publikacji całości:2018
Page range:13 (115-127)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The text indicates the relations between two genres of literature of personal document – an essay and autobiography, and two categories within and beyond genres – “essayism” and autobiographical. They can be captured in Widzenie bliskie i dalekie (The vision nearby and distant) written by Zofia Nałkowska. In anthology, where several genre-rich texts were put together, one can notice the superimposing of the above-mentioned features, the transformations they made and their connection with the author’s novels and diaristic writing. The collection of texts covering half a century, encompassing memoirs, travel writings, reviews, read out with regard to the feminist perspective, becomes one of the most valuable item in the history of Polish essay written by women.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bieńczyk, Marek. Melancholia. O tych, co nigdy nie odnajdą straty. Warszawa: Świat Książki, 2014.
2.Bieńkowska, Ewa. „Sztuka eseju, czyli o darze rozmowy”. Aneks 31 (1983): 101–113.
3.Bolecki, Włodzimierz. Modalności modernizmu. Studia, analizy, interpretacje. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2012.
4.Braidotti, Rossi. Podmioty nomadyczne. Ucieleśnienia i różnica seksualna w feminizmie współczesnym. Tłum. Aleksandra Derra. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009.
5.Czermińska, Małgorzata. Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2000.
6.Czermińska, Małgorzata. „Miejsca autobiograficzne. Propozycja w ramach geopoetyki”. Teksty Drugie 5 (2011): 183–200.
7.Małgorzata, Czermińska. „Tożsamość kształtowana w pamięci miejsca”. W: Kulturowa historia literatury, red. Anna Łebkowska, Włodzimierz Bolecki, 146–160. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2015.
8.Galant, Arleta. Prywatne, publiczne, autobiograficzne. O dziennikach i esejach Jana Lechonia, Zofii Nałkowskiej, Marii Kuncewiczowej i Jerzego Stempowskiego. Warszawa: Wydawnictwo DiG, 2010.
9.Kaluta, Izabella. „Pisać Nałkowską”. Teksty Drugie 1/2 (1999): 189–210.
10.Kasperski, Edward. „Autobiografia. Sytuacja i wyznaczniki formy”. W: Autobiografizm – przemiany, formy, znaczenia, red. Hanna Gosk, Andrzej Zieniewicz, 9–34. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa, 2001.
11.Mach, Wilhelm. Wstęp do Widzenie bliskie i dalekie, Zofia Nałkowska. Warszawa: Czytelnik, 1957.
12.Marszałek, Magdalena. „Życie i papier”. Autobiograficzny projekt Zofii Nałkowskiej: Dzienniki 1899–1954. Wstęp German Ritz. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2004.
13.Nałkowska, Zofia. Widzenie bliskie i dalekie. Warszawa: Czytelnik, 1957.
14.Nycz, Ryszard. Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2001.
15.Nycz, Ryszard. Poetyka doświadczenia. Teoria – nowoczesność – literatura. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2012.
16.Sendyka, Roma. Nowoczesny esej. Studium świadomości historycznej gatunku. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2006.
17.Sendyka, Roma. „Problemy kobiecej eseistyki («dlaczego nie ma kobiecego Hazzlita i Lamba…»?” W: (Nie)obecność. Pominięcia i przemilczenia w narracjach w narracjach XX i XXI wieku, red. Hanna Gosk, Bożena Karwowska, 232–249. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa, 2008.
18.Zawadzki, Andrzej. Nowoczesna eseistyka, filozoficzna w piśmiennictwie polskim pierwszej połowy XX wieku. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2001.