Autobiografia Literatura Kultura Media

ISSN: 2353-8694    OAI    DOI: 10.18276/au.2018.1.10-09
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / nr 1 (10) 2018
Esej, kobieta, autobiografia – hipotezy na marginesie analizy Przeźroczy Marii Kuncewiczowej
(Essay, women, autobiography – hypotheses on margins of Maria Kuncewiczowa’s Przeźrocza)

Authors: Dobrawa Lisak-Gębala
Uniwersytet Wrocławski
Keywords: essay autobiography women essay women writing Kuncewiczowa Maria Italian journey
Data publikacji całości:2018
Page range:12 (103-114)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The article describes the late essays by Maria Kuncewiczowa entitled Przeźrocza (Slides) in the context of the essay regarded through the prism of gender studies and in the context of the relations between essay and autobiography. The essayistic project by Kuncewiczowa is connected with abandoning the autobiographical aspect and choosing her original version of senile feminine essay understood as the sketchy, anty-erudite text, which is dominated by specific formula of metaphorism as encoding the metaphysical senses within the description of quotidian details.
Download file

Article file

Bibliography

1.Adorno, W. Theodor. „Esej jako forma”. W: tegoż, Sztuka i sztuki. Wybór esejów. Tłum. Krystyna Krzemień-Ojak, wybór i wstęp Karol Sauerland. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1990.
2.Atkins, G. Douglas. Tracing the Essay. Through Experience to Truth. Athens – London: The University of Georgia Press, 2005.
3.Banot, Aleksandra. W rytmie księżyca. Problemy tożsamości kobiecej w twórczości Marii Kuncewiczowej. Bielsko-Biała: Wydawnictwo Akademii Techniczno-Hutniczej, 2016.
4.Bieńkowska, Ewa. Spacery po Rzymie. Warszawa: Zeszyty Literackie, 2010.
5.Boetcher Joeres, Ruth-Ellen, Elisabeth Mittman, The Politics of Essay. Feminist Perspectives. Bloomington – Indianapolis: Indiana University Press, 1993.
6.DuPlessis, Rachel Blau „f-Words: An Essay on the Essay”. W: tejże, Blue Studios. Poetry and Its Cultural Work, 34–47. Alabama: The University of Alabama Press, 2006.
7.Faery, Rebbecca Blevins. „On the Possibilities of the Essay: A Meditation”. Iowa Reviev 20 (1990), 2: 19–27.
8.Galant, Arleta „Autobiografia i płeć”. W: Gender w weekend, red. Agata Zawiszewska, przy współpr. Jadwigi Mielcarek i Aleksandry Gieczys, 265–276. Warszawa: Feminoteka, 2006.
9.Galant, Arleta. Prywatne, publiczne, autobiograficzne. O dziennikach i esejach Jana Lechonia, Zofii Nałkowskiej, Marii Kuncewiczowej i Jerzego Stempowskiego. Warszawa: DiG, 2010.
10.Gautier, Brigitte. „Zaklęcia czarodziejki Vivien, czyli o autobiografii kobiecej”. W: Krytyka feministyczna. Siostra teorii i historii literatury, red. Grażyna Borkowska, Liliana Sikorska, 152–157. Warszawa: Instytut Badań Literackich, 2000.
11.Gutkowska, Barbara. Odczytywanie śladów. W kręgu dwudziestowiecznego autobiografizmu. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2005.
12.Janion, Maria. Odnawianie znaczeń. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1980.
13.Kazimierczyk, Barbara. Dyliżans księżycowy. Opowieść o twórczości Marii Kuncewiczowej. Warszawa: PAX, 1977.
14.Klaus, Carl H. „Toward a Collective Poetics of Essay”. W: Essayists on the Essay. Montaigne to Our Time, red. Carl H. Klaus, Ned Stuckey-French, XV–XXVII. Iowa City: University of Iowa Press, 2012.
15.Kuncewiczowa, Maria „Metaforyzm a męskie kasztele”, Wiadomości Literackie 44 (1928).
16.Kuncewiczowa, Maria. Natura. Warszawa: PAX, 1975.
17.Kuncewiczowa, Maria. Odkrycie Patusanu. Warszawa: PAX, 1958.
18.Kuncewiczowa, Maria. Przeźrocza. Notatki włoskie. Warszawa: PAX, 1985.
19.Lazar, David „Queering the Essay”. W: Bending Genre: Essays on Creative Nonfiction, red. Margot Singer, Nicole Walker, 15–20. New York: Bloomsbury, 2013.
20.Lisak-Gębala, Dobrawa. „Interferencje obrazów jako zapis percepcji przez pryzmat sztuki”. W: tejże, Ultraliteratura. O strategiach transmedialnych i poszukiwaniu pozawerbalnego, 161–178. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2014.
21.Mairs, Nancy. „Essaying the Feminine. From Montaigne to Kristeva”. W: Mairs, Voice Lessons: On Becoming a (Woman) Writer, 71–87. Boston: Beacon, 1994.
22.Napierski, Stefan. „Niezwykły debiut”. W: Wiadomości Literackie (1924–1939). Wybór, oprac. Agata Zawiszewska, 597–598. Warszawa: Instytut Badań Literackich, 2015.
23.Ozick, Cynthia. „She: Portrait of the Essay as Warm Body”. W: Essayists on the Essay. Montaigne to Our Time, red. Carl H. Klaus, Ned Stuckey-French, 151–158. Iowa City: University of Iowa Press, 2012.
24.Sendyka, Roma. Nowoczesny esej. Studium historycznej świadomości gatunku. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2006.
25.Sendyka, Roma. „Problemy kobiecej eseistyki („Dlaczego nie ma kobiecego Hazlitta i Lamba…”?)”. W: (Nie)obecność. Pominięcia i przemilczenia w narracjach XX wieku, red. Hanna Gosk, Bożena Karwowska, 232–249. Warszawa: Elipsa, 2008.
26.Szałagan, Alicja. „Maria Kuncewiczowa” [hasło]. W: Współcześni polscy pisarze i badacze literatury. Słownik Biobibliograficzny, oprac. Jadwiga Czachowska et al. T. 4. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1996.
27.Węgrzyniakowa, Anna. „Kobieta-Fantom, czyli prawda Kuncewiczowej o kobiecie”. W: W stronę Kuncewiczowej. Studia i szkice, red. Włodzimierz Wójcik, 32–48. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1988.
28.Wroczyński, Tomasz. Późna eseistyka Jarosława Iwaszkiewicza. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 1990.