Autobiografia Literatura Kultura Media

ISSN: 2353-8694    OAI    DOI: 10.18276/au.2017.1.8-09
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / nr 1 (8) 2017
Żydowsko-amerykański komiks (auto)biograficzny: powieść graficzna czy pamiętnik graficzny?
(Jewish American Autobiographical Comics)

Authors: Elżbieta Klimek-Dominiak
Uniwersytet Wrocławski
Keywords: auto/biography graphic novel graphic memoir Jewish American comics alternative comics
Data publikacji całości:2017
Page range:12 (121-132)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The first Polish edition of Art Spiegelman’s The Complete Maus coincided with the 30th anniversary of the original American publication of Maus and stimulated a delayed Polish debate about the differences between comics and a graphic novel which disregards the author’s/cartoonist’s protests against classifying his award-winning Jewish American (auto)(bio)graphical narrative as fiction and the graphic memoir. Since American theoreticians and critics of comics medium identified the tendency to overuse the term “the graphic novel” for prestige and commercial reasons, it would be useful if Polish specialists of graphic narratives also considered using such terms as the (auto)biographical graphic novel and the graphic memoir. Graphic memoirs problematizing impact of intersecting race, class and gender hierarchies on the formation of hybrid ethnic identities constitute an important contribution of many accomplished underground or alternative American male and female cartoonists of Jewish descent and it would be good if Polish anthologies reflected this trend.
Download file

Article file

Bibliography

1.Baetens, Jan, Hugo Frey. The Graphic Novel: An Introduction. New York: Cambridge University Press, 2015.
2.Barry, Lynda. One! Hundred! Demons! Montreal: Drawn & Quarterly, 2017.
3.Bikont, Piotr. „Kto się boi myszy?”. Przekrój, 8.04.2001, 5. Dostęp 11.07.2017. http://mbc.malopolska.pl/Content/90385/przekroj_2001_014.pdf.
4.Chute, Hillary L. „Comics as Literature? Reading Graphic Narrative”, PMLA 123 (2) (2008): 452–465. Dostęp 8.07.2017. https://www.jstor.org/stable/25501865?seq=1#page_scan_tab_contents.
5.Chute, Hillary L. Graphic Women: Life Narrative and Contemporary Comics. New York: Columbia University Press, 2010.
6.Chute, Hillary L. Outside the Box: Interviews with Contemporary Cartoonists. Chicago: The University of Chicago Press, 2014.
7.Chute, Hillary L. Disaster Drawn: Visual Witness, Comics, and Documentary Form. Cambridge: The Belknap Press of Harvard University, 2016.
8.Czermińska, Małgorzata. Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie. Kraków: Universitas, 2000.
9.Gajewska, Grażyna. „Słowo – obraz – pamięć w labiryntach komiksu”. Biblioteka 21 (2008), 12: 101–115.
10.Gardner, Gared. „Autography’s Biography”. Biography 31 (2008), 1: 1–26.
11.Hagedorn, Wanda, Jacek Frąś. Totalnie nie nostalgia. Memuar. Warszawa: Wydawnictwo Komiksowe Kultura Gniewu, 2017.
12.Konefał, Sebastian Jakub. Wstęp do Powieści graficzne. Leksykon, red. Sebastian Jakub Konefał, Warszawa: timof i cisi wspólnicy, 2015.
13.Lightman, Sarah. Graphic Details: Jewish Women’s Confessional Comics in Essays and Interviews. Jefferson: McFarland, 2014.
14.Lightman, Sarah, Michael Kamine. Wystawa Graphic Details: Confessional Comics by Jewish Women. The Jewish Daily Forward. Dostęp 25.05.2017. http://forward.com/graphic-details/.
15.Łysak, Tomasz. „Contemporary Debates on the Holocaust in Poland: The Reception of Art Spiegelman’s ‘Graphic Novel’ Maus”. Polin: A Journal of Polish-Jewish Studies 21 (2008): 469–479.
16.Masłoń, Krzysztof. „Myszy i ludzie”. Rzeczpospolita 104 (2001): D4.
17.„Maus. Opowieść ocalałego. Rozmawiają: Paweł Kierzniewski, Agnieszka Lichnerowicz, Adam Ozga, Dionisios Sturis, Paweł Sulik, Patrycja Wanat, Łukasz Wojtusik”. Poczytalni. TokFm, 7.01.2017. Dostęp 1.10.2017. http://audycje.tokfm.pl/podcast/-Maus-Opowiesc-ocalalego-Rozmawiaja-Lukasz-Wojtusik-Ewelina-Szymczak-Aneta-Pytrus-Adam-Ozga-Agnieszka-Lichnerowicz/45125.
18.Oksman, Tahneer. „How Come Boys Get to Keep Their Noses?”: Women and Jewish American Identity in Contemporary Graphic Memoirs. New York: Columbia University Press, 2016.
19.„Powieść brukowa”. W: Słownik terminów literackich, red. Janusz Sławiński, 383. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1989.
20.Precup, Mihaiela. The American Graphic Memoir. An Introduction. Bucureşti: Editura Universităţii din Bucureşti, 2013.
21.Pstrągowski, Tomasz. „Polski komiks autobiograficzny”. Autobiografia 5 (2015), 5: 33–47.
22.Rogowski, Zbigniew K. „Antypolski zwierzyniec: Korespondencja z Chicago”, Gazeta Polska 38 (1997): 17.
23.Royal, Derek Parker. „Drawing Attention: Comics as a Means of Approaching U.S. Cultural Diversity”. W: Teaching Comics and Graphic Narratives: Essays on the Theory, Strategy and Practice, red. Lang Dong, 67–79. Jefferson: McFarland, 2012.
24.Spotkanie z Wandą Hagedorn i Jackiem Frąsiem. Facebook: Wydawnictwo Komiksowe. Transmisja wideo ze spotkania w Klubie Proza. Wrocław 23.05.2017. Dostęp 1.10.2017. https://www.facebook.com/totalnienienostalgia/.
25.Szyłak, Jerzy. „O powieściach graficznych”. W: Powieści graficzne. Leksykon, red. Sebastian Jakub Konefał, 15–28. Warszawa: timof i cisi wspólnicy, 2015.
26.Traczyk, Michał. „Art Spiegelman. Maus Opowieść Ocalałego”. W: Powieści graficzne. Leksykon, red. Sebastian Jakub Konefał, 224–226. Warszawa: timof i cisi wspólnicy, 2015.
27.Weschler, Laurence. „Field Notes. Pig Perplex”. Lingua Franca 11 (2001), 5. Dostęp 11.07.2017, http://linguafranca.mirror.theinfo.org/print/0107/field_notes.html.
28.Whitlock, Gillian. „Autographics: The Seeing ‘I’ of the Comics”. MFS Modern Fiction Studies 52 (2006), 4: 965–979.
29.Wodiczko, Krzysztof. Wodiczko Socjoestetyka. Rozmawia Adam Ostolski. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2015.
30.Wróbel, Olga. „Z szuflady na barykady”. Znak 745 (2017): 100–105.
31.Wróblewski, Michał. „Wstępna charakterystyka powieści graficznej. W stronę genologii humanistycznej”. Zagadnienia Rodzajów Literackich 53 (2010), 1–2: 153–181. Dostęp 8.07.2017. http://hdl.handle.net/11089/17122.
32.Zawrotny, Przemysław. „Powieść graficzna jako zjawisko”. W: Powieści graficzne. Leksykon, red. Sebastian Jakub Konefał, 53–61. Warszawa: timof i cisi wspólnicy, 2015.