Autobiografia Literatura Kultura Media

ISSN: 2353-8694    OAI    DOI: 10.18276/au.2017.1.8-03
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / nr 1 (8) 2017
„Egoistyczne analizy to moja ulubiona praca”. Rękopisy Broni Baum, czyli kiedy wiersz staje się egodokumentem
(The Manuscripts of Bronia Baum, or when a poem becomes an egodocument)

Authors: Joanna Lisek
Uniwersytet Wrocławski
Keywords: Jewish poetry religious feminism pogrom homoerotic poetry
Data publikacji całości:2017
Page range:18 (39-56)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

This article is the result of research on the literary legacy of Bronia (Breyndl) Baum (1896–1947). An orthodox woman-writer, activist, and publicist, Baum was born into a Hasidic family in Tomaszow Mazowiecki, Poland, where she lived until 1918. She then moved to Piotrkow Trybunalski, later to Lodz, and then, in 1925, she emigrated to Eretz Isroel. Baum’s poems and articles in Yiddish appeared in Der Yud, Dos Yidishe Togblat, Beys Jakov, and in Hebrew in Bat Israel and Baderekh. Baum was active in supporting religious feminism, education for girls, and charitable works. The research presented in this article strives to demonstrate the manner in which Baum’s poetry can be treated as an egodocument when interpreted within the context of her diary. The psychological portrait of the author and her reading of historical events found in the pages of her diary take on a fuller and much more complicated character when they are supplemented by her poetic writings. The poems that deal with pogroms, eroticism, and spiritual reflections provide an important dimension to research on the historical mentality and identity of a generation of young orthodox Jewish women coming of age during the First World War.
Download file

Article file

Bibliography

1.Baum, Brejndl (Bronia). Zbiór rękopisów zachowanych w archiwum rodzinnym Baumów.
2.Baum, Brendl. Ketuwim le-bat Jisrael. Tel Awiw, 1954.
3.Encyclopedia of the Founders and Builders of Israel, red. David Tidhar. T. IV. Tel-Awiw, 1950. Dostęp 4.05.2017. http://www.tidhar.tourolib.org/tidhar/view/4/1869.
4.Jakov, ben Abraham. Ejn szojn majse buch. Bazylea: Konrad Valdkirkh, 1602.
5.Cixous, Hélène. „Śmiech Meduzy”. Tłum. Anna Nasiłowska. Teksty Drugie, 22/23/24 (1993), 4/5/6: 147–166.
6.Kijek, Kamil. „«Naród słabych i skrzywdzonych». Wojny i rewolucje lat 1914–1921 w pamięci młod¬zieży żydowskiej okresu międzywojennego”. Studia Judaica 18 (2015), 1: 85–104.
7.Kluba, Agnieszka. Autoteliczność – referencyjność – niewyrażalność. O nowoczesnej poezji polskiej (1918–1939), wyd. II. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2014.
8.Lejeune, Philippe. „Dziewczęce «ja» (O dziennikach panien z XIX wieku)”. Teksty Drugie 80/81 (2003), 2/3: 192–211.
9.Leksikon fun der najer jidiszer literatur, red. Szmuel Niger, Jakow Szacki. T. I. New York: Alwelt¬lechn Jidishn Kultur-Kongres, 1956.
10.Lisek, Joanna. „Peretz on the Froyen-frage”. W: Trilingual Literature of Polish Jews From Different Perspectives: I.L. Peretz in memoriam, red. Shoshana Ronen i Alina Molisak. Cambridge: Cam¬bridge Scholars Publishing, 2017.
11.Orłowski, Adam. „Poezja pamięci – literacki dyskurs Jerzego Harasymowicza”. Góry – Literatura – Kultura 7 (2013): 121–131.
12.Perec, Icchok Lejbusz. Briw un redes fun Y.L. Peretz (Listy i mowy I.L. Pereca), red. Nachman Meisel. New York, 1944.
13.Prusin, Alexander V. „«The Stimulus Qualities» of a Scapegoat: The Etiology of Anti-Jewish Violence in Eastern Poland, 1918–1920”, Simon Dubnow Institute Yearbook 4 (2005): 243–251.
14.Showalter, Elaine. Krytyka feministyczna na bezdrożach. Teksty Drugie, 22/23/24 (1993), 4/5/6: 115–146.
15.Witczak, Krzysztof Tomasz. Słownik biograficzny Żydów tomaszowskich. Łódź – Tomaszów Mazowiecki: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010.
16.Wróbel, Piotr. „The «Kaddish» Years: Anti-Jewish Violence in East Central Europe, 1918–1921”. Simon Dubnow Institute Yearbook 4 (2005): 211–236.