Autobiografia Literatura Kultura Media

ISSN: 2353-8694    OAI    DOI: 10.18276/au.2015.1.4-15
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Issue archive / nr 1 (4) 2015
Kryminalne gry z czytelnikiem
(Criminal Games With Reader)

Authors: Julia Poświatowska
Uniwersytet Szczeciński
Keywords: crime literature game category reading process reader.
Data publikacji całości:2015
Page range:13 (219-231)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The paper discusses the latest publication by Mariusz Kraska entitled Prosta sztuka zabijania. Figury czytania kryminału [Simple Art of Killing. Figures in Reading Crime Fiction] in which he presents different models of impact that crime literature has on a reader, with special reference to so-called reading for pleasure. Since the reading process is considered a sort of strategic game between the reader and the author or his/her text, Kraska analyses potential scenarios of crime novels and presents them with the use of the following figures: pleasure of becoming addicted, pleasure of being seduced, pleasure of following the plot and pleasure of interpreting. The researcher from Gdańsk attempts to provide comprehensive analysis of game category in the context of crime fiction, in other words takes a novel look at this literary genre.
Download file

Article file

Bibliography

1.Atwood Margaret, Morderstwo w ciemności. W: tejże, Morderstwo w ciemności, przeł. Anna Żukowska-Maziarska, Bellona, Warszawa 2009.
2.Balcerzan Edward, Powracająca fala autobiografizmu. W: tegoż, Kręgi wtajemniczenia. Czytelnik. Badacz. Tłumacz. Pisarz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1982.
3.Caillois Roger, Powieść kryminalna. W: tegoż, Odpowiedzialność i styl. Eseje, przeł. Jan Błoński, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1967.
4.Caillois Roger, Gry i ludzie, przeł. Anna Tatarkiewicz, Maria Żurawska, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 1997.
5.Culler Jonathan, Konwencja i oswojenie, przeł. Ignacy Sieradzki. W: Znak, styl, konwencja, wybór i wstęp Michał Głowiński, Czytelnik, Warszawa 1977.
6.Druga złota era powieści kryminalnej – wywiad z Mariuszem Kraską, http://zbrodniawbibliotece.pl/pogawedki/3744,drugazlotaerapowiescikryminalnej-wywiadzmariuszemkraska/.
7.Eco Umberto, Apokaliptycy i dostosowani. Komunikacja masowa a teorie kultury masowej, przeł. Piotr Salwa, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2010.
8.Głowiński Michał, Cztery typy fikcji narracyjnej. W: Teoretycznoliterackie tematy i problemy, red. Janusz Sławiński, Ossolineum, Wrocław 1986.
9.Hanuszewska Elżbieta, Konwencja autobiografizmu w powieściach kryminalnych Joanny Chmielewskiej, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Filologia Polska” nr 60 (2004), s. 113–141.
10.Kraska Mariusz, Prosta sztuka zabijania. Figury czytania kryminału, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk 2013.
11.Martuszewska Anna, Radosne gry. O grach/zabawach literackich, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007.
12.Merivale Patricia, Sweeney Susan E., The Game’s of Afoot. On the Trail of the Metaphysical Detective Story. W: Detecting Texts. The Metaphysical Detective Story from Poe to Postmodernism, red. Patricia Merivale, Susan E. Sweeny, University of Pennsylvania Press, Philadelphia 1999.
13.Moczkodan Rafał, Gry z czytelnikiem według Stefana Themersona, czyli o lekturze „Wykładu profesora Mmaa”. W: Gry z czytelnikiem. Między konwencją a strategią, red. Maria Jakitowicz, Rafał Moczkodan, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2001.
14.Suits Bernard, Grasshopper: Games, Life and Utopia, Broadview Press, Toronto 1978.
15.Stadnik Małgorzata, Autobiografizm jako cecha gatunkowa oraz komunikacyjna literatury popularnej na przykładzie twórczości Joanny Chmielewskiej, „Autobiografia. Literatura. Kultura. Media”
16.2014, nr 1 (2), s. 207–219.
17.Swoboda Tomasz, Zakrzywienie przestrzeni reprezentacji. Parę słów o metalepsie, „Teksty Drugie” 2005, nr 5, s. 183–194.
18.Van Dine S.S., Twenty Rules for Detective Stories, „American Magazine”, September 1928.
19.Žižek Slavoj, Logika powieści detektywistycznej, przeł. Joanna Pomorska, „Pamiętnik Literacki” 1990, z. 3.