Autobiografia Literatura Kultura Media

ISSN: 2353-8694     eISSN: 2719-4361    OAI    DOI: 10.18276/au.2022.2.19-04
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / nr 2 (19) 2022
Na szklannych harmoniki wekach. Z nagrań Białoszewskiego
(On a Glass Harmonica’s Jars. From Białoszewski’s Recordings)

Authors: ADAM POPRAWA ORCID
Uniwersytet Wrocławski
Keywords: Miron Białoszewski recording voice interpretation editorial source autobiographical testimony
Data publikacji całości:2022-12
Page range:11 (49-59)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Miron Białoszewski often recorded his texts on a tape recorder. These sound documents are not only self-interpretation but also editorial sources. Recording his own works was also an autobiographical experience for Białoszewski.
Download file

Article file

Bibliography

1.Antonik, Dominik. „Audiobook. Od brzmienia słów do głosu autora”. Teksty Drugie 5 (2015): 126–147.
2.Białoszewski, Miron. Pamiętnik z powstania warszawskiego. Utwory zebrane, t. 3. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2014.
3.Białoszewski Miron. Proza stojąca, proza lecąca. Teksty rozproszone i niepublikowane. Utwory zebrane, t. 12. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2015.
4.Bogalecki, Piotr. „Na scenie czy estradzie tekstu? Teatralne konteksty wierszy-partytur Mirona Białoszewskiego i Mariana Grześczaka”. W: tegoż, Wiersze-partytury w poezji polskiej neoawangardy.
5.Białoszewski – Czycz – Drahan – Grześczak – Partum – Wirpsza, s. 149–245. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2020.
6.Bukowiecka, Marta. „Między tekstem a nagraniem. Formy niesystemowej dźwiękowości w poezji Mirona Białoszewskiego”. Teksty Drugie 4 (2017): 416–443.
7.Byliniak, Maciej. Wkładka z tekstem do: Białoszewski do słuchu. Warszawa: Bôłt, 2014.
8.Byliniak, Maciej, Sokołowska, Marianna. „Nota od wydawcy”. W: Miron Białoszewski. Świat można jeść w każdym miejscu. Rozproszone i niepublikowane wiersze i kabarety 1975–1983. Utwory zebrane, t. 14, s. 327–391. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2017.
9.Hejmej, Andrzej. „Tekst (dźwiękowy) Mirona Białoszewskiego”. Przestrzenie Teorii 5 (2005): 53–74.
10.Karpowicz, Agnieszka. „Audiosfera. Miron Białoszewski”. W: Agnieszka Karpowicz, Proza życia. Mowa, pismo, literatura (Białoszewski, Stachura, Nowakowski, Anderman, Redliński, Schubert), s. 50–83. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2012.
11.Kopciński, Jacek. „Człowiek transu. Magnetofonowe sesje Mirona Białoszewskiego”. Teksty Drugie 4 (2011): 206–219.
12.Levine, Madeline G. „Translator’s Introduction”. W: Miron Białoszewski, A Memoir of the Warsaw Uprising, VII–XIX. New York: New York Review Books, 2014.
13.Niżyńska, Joanna. „Tłumaczenie pamięci. Recepcja «Pamiętnika z powstania warszawskiego» w Ameryce Północnej”. Ruch Literacki 6 (2020): 635–651.
14.Poprawa, Adam. „CDn (148)”. Odra 10 (2012): 137–138.
15.Poprawa, Adam. „CDn (166)”. Odra 5 (2014): 146–147.
16.Poprawa, Adam. „CDn (167)”. Odra 6 (2014): 152–153.
17.Poprawa, Adam. „Nota od wydawcy”. W: Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego. Utwory zebrane, t. 3, 239–248. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2014.
18.Sokołowska, Marianna. „Nota od wydawcy”. W: Miron Białoszewski. Małe i większe prozy opublikowane po roku 1980. Utwory zebrane, t. 9, 267–268. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2017.
19.Sokołowska, Marianna. „Nota od wydawcy”. W: Miron Białoszewski, Chamowo. Utwory zebrane, t. 11, 387–388. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2014.