Autobiografia Literatura Kultura Media

ISSN: 2353-8694     eISSN: 2719-4361    OAI    DOI: 10.18276/au.2022.1.18-09
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / nr 1 (18) 2022
Co warto widzieć na pierwszy rzut oka? Zarys praktyki dydaktycznej Franciszki Themerson w latach 1963–1968
(What is Worth Seeing at First Glance? An Outline of Franciszka Themerson’s Teaching Practice in 1963-1968)

Authors: HONORATA SROKA ORCID
Uniwersytet Warszawski
Keywords: Franciszka Themerson experimental art Gaberbocchus Press „It’s” artistic book avant-garde academy
Data publikacji całości:2022-12
Page range:11 (99-109)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

In the article I concern a period of Franciszka Themerson’s life when she was a lecturer at two academies in Great Britain: Wimbledon School of Art (1963–1968) and Bath Academy of Art (1967–1968). I display a didactical practice of the painter, putting attention on material outputs of collaborations – the selected issue of magazine “It’s”. The aim of analysis of publishing experiments made by Themerson together with her students is to show relations between artistic, editional and didactical practices of this vanguard artist.
Download file

Article file

Bibliography

1.Dziadek, Adam. „Themerson i Schwitters”. Teksty Drugie 4 (2006): 85–93.
2.Polit, Paweł. Franciszka Themerson. Linie życia, lifelines. Gdańsk: Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, 2019.
3.Reichardt, Jasia. „Gaberbocchus Press and the Common Room”. Interdisciplinary Science Reviews 42 (2017), 30–41.
4.Russell, Bertrand. History of The World in Epitome. London: Gaberbocchus Press, 1962.
5.Rypson, Piotr. Książki i strony. Polska książka awangardowa i artystyczna 1919–1992. Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej, 1992.
6.Schwitters, Kurt, Hausmann, Raoul. PIN and the Story of PIN. Wstęp Jasia Reichardt, projekt Anna Lovell. London: Gaberbocchus Press, 1962.
7.Robbins, David, red. The Independent Group. Postwar Britain and The Aesthetics of Plenty. Cam¬bridge: MIT Press, 1990.
8.Robinson, Ann. „Three Phonetic Poets”. It’s 4 (1966): 39. Dostęp 3.01.2022. https://static1.square-space.com/static/58bd99fb2994ca1d92720ca7/t/59d52537914e6baaf468200a/1507141013787/ its+magazaine+-+Wimbledon+school+of+art+1967+-+FT.pdf.
9.Themerson, Stefan. Typographical Topography. Archiwum Themersonów w Warszawie, sygnatura: Rps akc. 23314.
10.Themerson Franciszka do Themersona Stefana, Korespondencja wzajemna 1947–1974, t. 2, k. 20v, BN Warszawa, sygnatura: Rps akc. 20241. Dostęp 13.05.2022. https://polona.pl/item/ko¬respondencja-wzajemna-franciszki-i-stefana-themersonow-z-lat-1947-1974-t-2,MzU0MT UxNTU/39/#info:metadata.
11.Themerson, Stefan. Kurt Schwitters in England. 1940–1948. London: Gaberbocchus Press, 1958.
12.Themerson, Stefan. Professor Mmaa’s Lecture. London: Gaberbocchus Press, 1953.
13.Themerson, Franciszka. Traces of Living. London: Gaberbocchus Press, 1969.
14.Wadley, Nick. Franciszka Themerson. Gdańsk–Łódź: Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia: Muzeum Sztuki w Łodzi, 2019.