Autobiografia Literatura Kultura Media

ISSN: 2353-8694     eISSN: 2719-4361    OAI    DOI: 10.18276/au.2020.1.14-14
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / nr 1 (14) 2020
Po wykładzie wysłuchanym na stojąco. Strategie uciszania głosów żydowskich studentek wobec getta ławkowego
(After the lecture heard standing up. Strategies of silencing the voices of Jewish female students towards ghetto benches)

Authors: NATALIA JUDZIŃSKA ORCID
Instytut Slawistyki PAN
Keywords: ghetto benches antisemitism violence against women Interwar segregation gender
Data publikacji całości:2020
Page range:17 (275-291)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

In my article I propose an outline of a comparative analysis of two disciplinary proceedings initiated against students of the Mathematics and Natural Science Faculty of Stefan Batory University in Vilnius, Rywka Profitkier and Estera Tajc, before the introduction of the so-called ghetto benches. Two female students refused to subordinate to the student practice at that time, and did not take a seat on the left side of the lecture hall. Hence, they both listened to the lecture standing between the benches. I will situate my analysis in the context of the events of the entire 1936/1937 academic year, in which the university was closed for almost three months due to the anti-Jewish violence. The sources consist of the documents of two disciplinary proceedings based on events that occurred only one day apart, but most importantly, they took a similar course. However, due to the different strategies chosen by the female students, the sanctions imposed on them for not subordinating to the practice of taking seats assigned to Jews at the time were significantly different.
Download file

Article file

Bibliography

1.Aleksiun, Natalia. „Christian Corpses for Christians!: Dissecting the Anti-Semitism behind the Cadaver Affair of the Second Polish Republic”. East European Politics and Societies 25 (2011), 3: 393–409.
2.Aleksiun, Natalia. „Crossing the Line: Violence Against Jewish Women and the New Model of Antisemitism in Poland in the 1930s”. Jewish History 33 (2020): 133–162.
3.Aleksiun, Natalia. „Jewish Students and Christian Corpses in Interwar Poland: Playing with the Language of Blood Libel”. Jewish History 26 (2012), 3–4: 327–342.
4.Aleksiun, Natalia. „Nihil novi? Historiografia pogromów z lat 1921–1939”. W: Pogromy Żydów na ziemiach polskich w XIX i XX wieku. T. 3: Historiografia, polityka, recepcja społeczna (do 1939 roku), red. Kamil Kijek, Artur Markowski, Konrad Zieliński, 93–110. Warszawa: Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla PAN, Instytut Historyczny UW, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Uniwersytet Wrocławski, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Uniwersytet Marii Curie¬-Skłodowskiej w Lublinie, 2019.
5.Aleksiun, Natalia. „The Cadaver Affair in the Second Polish Republic. A Case Study of Practical Antisemitism?” W: Alma Mater Antisemitica: akademisches Milieu, Juden und Antisemitismus an den Universitäten Europas zwischen 1918 und 1939, 203–220. Wien: New Academic Press, 2016.
6.Aleksiun, Natalia. „Together but Apart: University Experience of Jewish Students in the Second Polish Republic”. Acta Poloniae Historica, 109 (2014): 109–137.
7.Bumblauskas, Alfredas, Birutė Butkevičienė, Ryšard Gaidis, Sigitas Jegelevičius, Nijolė Klingaitė- -Dasevičienė, Inga Leonavičiūtė, Eligijus Raila, Loreta Skurvydaitė, Arūnas Streikus, Tomas Vaiseta, Dalia Vitkauskaitė-Meurice. Alma Mater Vilnensis. Trumpa universiteto istorija. Vilnius: Vilniaus universiteto leidykla, 2019.
8.Fritz, Regina, Grzegorz Rossoliński-Liebe, Jana Starek, red. Alma mater antisemitica. Wien: New Academic Press, 2016.
9.Gawrońska-Garstka, Magdalena. „Mniejszości narodowe na Uniwersytecie Stefana Batorego w Wil¬nie w dwudziestoleciu międzywojennym”. Język. Religia. Tożsamość 2 (2015): 21–34.
10.Gawrońska-Garstka, Magdalena. Uniwersytet Stefana Batorego w Wilnie. Uczelnia ziem północno¬-wschodnich Drugiej Rzeczypospolitej (1919–1939) w świetle źródeł. Poznań: Wydawnictwo Rys, 2016.
11.Jagodzińska, Agnieszka. Pomiędzy. Akulturacja Żydów Warszawy w drugiej połowie XIX wieku. Wro¬cław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2008.
12.Janicka, Elżbieta, Joanna Tokarska-Bakir. „Sublokatorstwo jako kategoria kultury polskiej”. Studia Litteraria et Historica 2 (2013): 1–2.
13.Janion, Maria. Do Europy tak, ale razem z naszymi umarłymi. Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2000.
14.Judzińska, Natalia. „«Odmowa ta spowodowała zajście». Sprawa dyscyplinarna Rywki Profitkier a «getto ławkowe»”. W: Utopie kobiet. Sto lat praw wyborczych kobiet (1918–2018), red. Kry¬styna Slany, Justyna Struzik, Beata Kowalska, Magdalena Ślusarczyk, Marta Warat, Ewelina Ciaputa, Ewa Krzaklewska, Agnieszka Król, Anna Ratecka, 155–173. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2020.
15.Kita, Małgorzata. „«Grzeczność wszystkim należy, lecz każdemu inna» : o wielości odmian grzecz¬ności językowej”. Postscriptum Polonistyczne 1 (2016), 17: 193–212.
16.Krall, Hanna. „Strzępy nie na temat. Posłowie”. W: Przecież ich nie zostawię. O żydowskich opie¬kunkach w czasie wojny, red. Magdalena Kicińska, Monika Sznajderman, 197–204. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2018.
17.Krall, Hanna. Sublokatorka. Paryż: Libella, 1985.
18.Kridl, Manfred. „Przypomnienie starych i prostych prawd”. Wiadomości Literackie 45 (1937): 2.
19.Natkowska, Monika. Numerus clausus, getto ławkowe, numerus nullus, „paragraf aryjski”. Antysemi¬tyzm na Uniwersytecie Warszawskim 1931–1939. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny, 1999.
20.Ożóg, Kazimierz. „O niektórych aspektach semantyki zwrotów grzecznościowych”. W: Język a kultura. T. 6: Polska etykieta językowa, red. Janusz Anusiewicz, Małgorzata Marcjanik, 51–56. Wrocław: Wiedza o Kulturze, 1992.
21.Redzik, Adam, Roman Duda, Marian Mudryj, Łukasz Tomasz Sroka, Wanda Wójtkiewicz-Rok, Józef Wołczański, Andrzej Kajetan Wróblewski. Academia Militans. Uniwersytet Jana Kazimierza we Lwowie. Kraków: Wydawnictwo Wysoki Zamek, 2017.
22.Robin, Regine. „Badanie pól semantycznych: doświadczenia Ośrodka Leksykologii Politycznej w Saint-Cloud”. W: Język i społeczeństwo, red. Michał Głowiński, 252–281. Warszawa: Czy¬telnik, 1980.
23.Rudnicki, Szymon. „From «numerus clausus» to «numerus nullus»”. W: From Shtetl to Socialism: Studies from Polin, red. Antony Polonsky, 359–382. London: Liverpool University Press, Litt¬man Library of Jewish Civilisation, 1993.
24.Rudnicki, Szymon. Równi, ale niezupełnie. Warszawa: Biblioteka Midrasza, 2008.
25.Shmulewitz, Yitshak, red. Der Byalistoker yizker bukh [Białystok Memorial Book]. New York: The Bialystoker Center, 1982.
26.Srebrakowski, Aleksander. „Sprawa Wacławskiego. Przyczynek do historii relacji polsko-żydow¬skich na Uniwersytecie Stefana Batorego w Wilnie”. Przegląd Wschodni 9 (2004), 3: 575–601.
27.Szpakowska, Małgorzata. „Wiadomości Literackie” prawie dla wszystkich. Warszawa: Wydawnic¬two W.A.B., 2012.
28.Szymaniak, Karolina. „Wstęp. Cwiszn, czyli projekt kulturowej dywersji”. Cwiszn 1–2 (2010): 3.
29.Tomaszewski, Patryk. Uniwersytet Stefana Batorego w Wilnie w latach 1919–1939. Studium z dziejów organizacji i postaw ideowych studentów. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2018.
30.Żyndul, Jolanta. Zajścia antyżydowskie w Polsce w latach 1935–1937. Warszawa: Fundacja im. K. Kelles-Krauza, 1994.