Autobiografia Literatura Kultura Media

ISSN: 2353-8694    OAI    DOI: 10.18276/au.2019.2.13-01
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / nr 2 (13) 2019
Archiwum procesu twórczego – podejście genetyczne w badaniach dzieł sztuki
(An archive of the creative process – the genetic approach to research)

Authors: MARLENA WILCZAK ORCID
Uniwersytet Warszawski, Wydział „Artes Liberales” Sorbonne Université/CNRS, Eur’Orbem
Keywords: genetic criticism archive personal papers creative process
Data publikacji całości:2019
Page range:12 (7-18)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

This paper outlines the Polish reception of achievements of the French school of genetic criticism. It highlights the applicability of this methodology in research on the archives of artists, in particular autobiographical writings that shed light on the creative process. The second part of the paper presents approaches currently emerging in France, where the method of genetic criticism in research on artistic archives is becoming more prominent.
Download file

Article file

Bibliography

1.Antoniuk, Mateusz. „Osoba i przed-tekst”. W: Osoba czy tekst?, red. Agnieszka Bielak, 31–63. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2015.
2.Antoniuk, Mateusz. „Przybranie formy z dawna wyglądanej (dosięganej / obiecanej / wysnowanej…). Brulion Czesława Miłosza – próba lektury”. Teksty Drugie 3 (2014): 29–48.
3.Archiwa i bruliony pisarzy. Odkrywanie, red. Prussak, Maria, Paweł Bem, Łukasz Cybulski. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, 2017.
4.de Biasi, Pierre-Marc. Genetyka tekstów. Tłum. Filip Kwiatek, Maria Prussak. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, 2015.
5.de Biasi, Pierre-Marc. „Pour une génétique généralisée: l’approche des processus dans les arts et les sciences”. W: L’oeuvre comme processus, red. Pierre-Marc de Biasi, Anne Herschberg Pierrot, 283–305. Paris: CNRS, 2017.
6.Dawidowicz-Chymkowska, Olga. Przez kreślenie do kreacji. Analiza procesu twórczego zapisanego w brulionach dzieł literackich. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, 2007.
7.Dziadek, Adam. „Notatniki Aleksandra Wata z Beinecke Library (Wstęp)”. W: Aleksander Wat, Notatniki, oprac. Adam Dziadek, Jan Zieliński, 9–15. Warszawa–Katowice: Wydawnictwo IBL PAN–UŚ, 2015.
8.Goliński, Zbigniew. Edytorstwo – tekstologia: przekroje. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1969.
9.Górski, Konrad. Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich. Warszawa: PWN, 1975.
10.Grochowiak, Stanisław. Wiersze niepublikowane, oprac. Grażyna Grochowiakowa. Warszawa: Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza, 2017.
11.Jakobi, Marianne. Jean Dubuffet et fabrique du titre. Paris: CNRS, 2006.
12.Jaworski, Stanisław. „Francuska krytyka genetyczna”. W: Kryzys czy przełom. Studia z teorii i historii literatury, red. Magdalena Lubelska, Anna Łebkowska, 189–195. Kraków: Universitas, 1994.
13.Jaworski, Stanisław. „Piszę, więc jestem”. O procesie twórczym w literaturze. Kraków: Universitas, 1993.
14.Jaworski, Stanisław. „Skreślenia – gry tekstowe Tadeusza Różewicza”. Przestrzenie Teorii 6 (2006): 24–31.
15.Kruszewski, Wojciech. „Przedmiot edycji: brulion. Z doświadczeń francuskiej szkoły krytyki genetycznej”.
16.W: W kręgu sztuki edytorskiej, red. Diana Gajc, Kinga Nepelska, 11–20. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2007.
17.Kruszewski, Wojciech. Rękopisy i formy. Badanie literatury jako sztuka odnajdywania pytań. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2010.
18.Kuniczuk-Trzcinowicz, Agnieszka. Czytane pod skreśleniem. Sienkiewiczowskie bruliony nowel jako wskazówki do analizy procesu twórczego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, 2017.
19.La Fabrique du titre. Nommer les oeuvres d’art, red. de Biasi, Pierre-Marc, Marianne Jakobi, Ségolène Le Men. Paris: CNRS, 2012.
20.L’oeuvre comme processus, red. de Biasi, Pierre-Marc, Anne Herschberg Pierrot, Paris: CNRS, 2017.
21.Lejeune, Philippe, Catherine Viollet. Genèses du «je». Manuscrits et autobiographie. Paris: CNRS, 2000.
22.Mitosek, Zofia. „Od dzieła do rękopisu: o francuskiej krytyce genetycznej”. Pamiętnik Literacki 4 (1990): 393–403.
23.Mitterand, Henri. „Critique génétique et histoire culturelle: les dossiers des Rougon-Macquart”. W: Naissance du texte, red. Louis Hay, 147–162. Paris: José Corti, 1989.
24.Pasteur, Louis. Pasteur: cahiers d’un savant, oprac. Françoise Balibar, Marie-Laure Prévost. Paris: CNRS, 1995.
25.Rodak, Paweł. Między zapisem a literaturą. Dziennik polskiego pisarza w XX wieku (Żeromski, Nałkowska,
26.Dąbrowska, Gombrowicz, Herling-Grudziński). Warszawa: WUW, 2011.
27.Rodak, Paweł. „Praktyki i gatunki piśmienne (ze szczególnym uwzględnieniem gatunków autobiograficznych)”.
28.W: Communicare, Almanach Antropologiczny 4: Twórczość słowna / literatura.
29.Performance, tekst, hipertekst, red. Grzegorz Godlewski, Agnieszka Karpowicz, Marta Rakoczy, Paweł Rodak, 70–81. Warszawa: WUW, 2014.
30.Różewicz, Tadeusz. Kartoteka: skoroszyt. Wrocław: Instytut im. Jerzego Grotowskiego, 2011.
31.Słowacki, Juliusz. Raptularz 1843–1849, oprac. Marek Troszyński. Warszawa: Topos, 1996.
32.Solski, Zbigniew Władysław. Fiszki Tadeusza Różewicza. Technika kompozycji w dramacie i poezji. Opole: Instytut im. Jerzego Grotowskiego, 2011.
33.Troszyński, Marek. „Rękopis 4D”. Teksty Drugie 3 (2014): 49–56.
34.Troszyński, Marek. Słowacki poza kanonem. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2014.
35.Viatte, Françoise. Repentirs, katalog wystawy. Paris: Editions de la Réunion des musées nationaux, 1991.
36.Werner, Michael. „Genèse et histoire, quelques remarques sur la dimension historique de la démarche génétique”. W: Leçons d’écriture. Ce que disent les manuscrits, red. Almuth Grésillon,
37.Michael Werner, 277–294. Paris: Lettres Modernes Minard, 1985.
38.Wiśniewska, Iwona. Wstęp do Wóz Żagornanta, Eliza Orzeszkowa, 5–70. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, 2012.