Acta Politica Polonica

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Politica

ISSN: 2451-0432    OAI    DOI: 10.18276/ap.2017.42-04
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / 4/2017 (42)
Marketing polityczny – skuteczne narzędzie w prezydenckich kampaniach wyborczych kandydatów niszowych?
(Political marketing – an effective tool in the presidential election campaigns of candidates niche?)

Authors: Bartosz Mazurkiewicz
Uniwersytet Szczeciński, Wydział Humanistyczny
Keywords: political marketing election campaign presidential elections
Data publikacji całości:2017-12-30
Page range:9 (47-55)
Klasyfikacja JEL: Z19
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Political marketing tool is inherent in the business of politicians in contemporary reality. After 1989 there was a big change in the presentation of politicians. The mechanisms of the free economy has moved into the realm of politics. Created a system of competition and pluralism associated with the views, the modes of presentation, strategies action. Politicians niche (non-mainstream) try to use marketing tools to gain more social support, and ultimately achieve electoral success. This article attempts to examine the effectiveness of selected activities in the field of political marketing during election campaigns by candidates who are not counted among the favorites. The influence of marketing on the outcome of the election (a term depending on the direction and strength of these two variables). Working erected question: to what extent a successful electoral candidates niche (or failure) corresponds to the effective use of the tools of political marketing, and to what extent determine the other factors? The analysis was performed, examining ways of conducting election campaigns of candidates for presidents elected at different times (years 1990–2015). The study was based on a review of key elements of political marketing: strategy election results of surveys, image creation media, political public relations. An attempt was made to determine which of these tools (the use of) produces the best results. For better comparison and transparency of research results, all candidates were selected from among those not considered the favorite (niche, non-mainstream).
Download file

Article file

Bibliography

1.Adamik-Szysiak, M. (2015). Wstęp. W: M. Adamik-Szysiak (red.), Mediatyzacja komunikowania politycznego. W kręgu badań politologicznych i medioznawczych (s. 7–11). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
2.Balibar, E. (2007). Trwoga mas: polityka i filozofia przed Marksem i po Marksie. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
3.Jeziński, M. (2013). Kryzys marketingu politycznego i jego kontekstowe uwarunkowania. W: A. Kasińska-Metryka, R. Wiszniowski (red.), Kryzys marketingu politycznego (s. 24–25). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
4.Nieć, M. (2013). Komunikowanie polityczne w nowoczesnym państwie. Warszawa: Wolters Kluwer.
5.Przyłęcki, P. (2012). Populizm w polskiej polityce. Analiza dyskursu polityki. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. Kancelaria Sejmu.
6.Szczudlińska-Kanoś, A. (2011). Marketing polityczny w regionie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
7.Zalewski, J. (2012). Rola etykietyzacji w grze politycznej. W: R. Wiszniowski, A. Kasińska-Metryka (red.), Marketing polityczny: doświadczenia polskie (s. 234). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
8.Kukiz, P. (2015). Informacje. Pobrane z: https://www.facebook.com/kukizpawel/info/?tab=page_info (10.11.2015).
9.Maliszewski, N. (2015a), Kukiz lepiej oceniany niż PiS i PO. Pobrane z: http://tajnikipolityki.pl/kukiz-lepiej-oceniany--niz-pis-i-po/ (14.11.2015).
10.Maliszewski, N. (2015b), Sondaż: dlaczego zyskuje Kukiz, a traci Komorowski? Pobrane z: http://tajnikipolityki.pl/sondaz-dlaczego-zyskuje-kukiz-a-traci-komorowski/ (14.11.2015).
11.Obwieszczenie Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 26 listopada 1990 o wynikach głosowania i wyniku wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzonych na dzień 25 listopada 1990 Dz.U., nr 83, poz. 483. Pobrane z: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19900830483 (8.11.2015).
12.Obwieszczenie Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 10 grudnia 1990 o wynikach ponownego głosowania i wyniku wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Dz.U., nr 85, poz. 499. Pobrane z: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19900850499 (8.11.2015).
13.Obwieszczenie Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 10 października 2005 o wynikach głosowania i wyniku wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzonych na dzień 9 października 2005 Dz.U., nr 200, poz. 1647.
14.Pobrane z: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20052001647 (8.11.2015).
15.Wybory i referenda. Pobrano z: http://pkw.gov.pl/wyniki-wyborow-i-referendow/wybory-i-referenda.html (12.11.2015).
16.Żemojtel-Piotrowska, M. (2014), Dziwna kampania prezydencka. Pobrane z: http://tajnikipolityki.pl/dziwna-kampania-prezydencka/ (14.11.2015).