Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Politica

Currently: Acta Politica Polonica

ISSN: 0867-0617    OAI
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Issue archive / 1/2010 (23)
Przejawy negatywnych działań wyborczych wobec kandydatów na urząd Prezydenta RP – przypadek ofensywy na życie osobiste polityka
(Some symptoms of negative election actions to presidential candidates in their personal life sphere)

Authors: Marlena Borowicz
Katedra Nauk Społecznych, Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum
Keywords: political campaign, presidential elections, negative campaigning, discrediting tactic
Data publikacji całości:2010
Page range:13 (125-137)

Abstract

The article deals with a negative election campaign during previous presidential elections in Poland. As the object of analysis an attack on the private life of the politicianwas accepted. That included mainly: attack on the origin, state of health (physical and psychological), the appearance, addictions, family relationships, the religiousnessand the sexuality. The authoress of the article assumed that “negative campaigning” refers to the actions a candidate takes to win an election by attacking an opponent ratherthan emphasizing his or her own positive attributes or policies.

Bibliography

1.Andrzejczak J., Aleksander Kwaśniewski. Prezydent odarty z tajemnic, Warszawa 2005.
2.Gańczak F., Seks, kłamstwa i polityka, „Newsweek” 2007, nr 19.
3.Laskowska A., Słówka historyczne, czyli III Rzeczpospolita w cytatach, Warszawa 2004.
4.Lis T., Barwy kampanii, „Polityka” 2005, nr 42.
5.Mizerski S., Stan ciężki, urojony, „Polityka” 2005, nr 23.
6.Orłowski B., Fik M., Śpiewak P., Krzemiński I., Kolarska L., Samson A., Wydarzyło się 25 listopada, „Gazeta Wyborcza”, 4.12.1990.
7.Pacewicz P., Dziadek Tuska, ojciec Cimoszewicza, „Gazeta Wyborcza”, 26.10.2005.
8.Paradowska J., Jak poskładać koalicję?, „Polityka” 2005, nr 40.
9.Pastuszko K., Komuna poparła Tuska. Rozmowa z J. Kurskim, „Angora” 2005, nr 42.
10.Pietraś Z.J., Decydowanie polityczne, Warszawa–Kraków 2000.
11.Raciborski J., Polskie wybory. Zachowania wyborcze społeczeństwa polskiego w latach 1989–1995, Warszawa 1997.
12.Rybak A., Wybielamy, przyczerniamy, „Polityka” 2004, nr 34.
13.Sigelman L., Kugler M., Why Is Research on the Effects of Negative Campaigning so Inconclusive? Understanding Citizens’ Perceptions of Negativity, „Journal of Politics” 2003, t.65, nr 1, s. 142–160.
14.Staszak K., Proszek do polityki. W cztery oczy z Jacquesem Seguela, „Fakty. Tygodnik Informacyjny” 1997, nr 28.
15.Uhlig A., Wizerunki kandydatów na prezydenta RP propagowane w kampanii, w: Dlaczego tak głosowano: wybory prezydenckie ’90 (analiza polityczna i socjologiczna), red. S. Gebethner, K. Jasiewicz, Warszawa 1993.
16.Warszawski D., Gdybym był Żydem, byłbym dumny, „Gazeta Wyborcza”, 26–27.08.1995.
17.Wiatr J.J., Wybory parlamentarne 19 września 1993: przyczyny i następstwa, Warszawa 1993.