1. | ACH (2022). Dyrektorka krakowskiej podstawówki do ministra Czarnka: „Stwórzmy sieć ukraińskich szkół na uchodźstwie!” Gazeta Wyborcza, 6 marca. Pobrane z: https://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,44425,28189269,dyrektorka- -krakowskiej-podstawowki-do-ministra-czarnka-stworzmy.html (7.12.2022). |
2. | Biała księga (2022). Biała księga. Wyzwania systemowego wsparcia uchodźców na poziomie lokalnym i krajowym. Wrocław 8–9 maja 2022 r. Pobrane z: https://www.wroclaw.pl/beta2/files/dokumenty/129661/Okragly_stol_Bia- %C5%82a%20ksiega_www.pdf (7.12.2022). |
3. | Bugdalski, B. (2022). Edukacja dla uchodźców czeka na rozwiązania. Pobrane z: https://www.portalsamorzadowy.pl/ edukacja/edukacja-dla-uchodzcow-czeka-na-rozwiazania,354875.html (7.12.2022). |
4. | Bugdalski, B. (2022). Ukraińcy w polskim systemie edukacji. Przedstawiamy 8 kluczowych rekomendacji. Pobrane z: https://www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/zbilansowana-dieta-w-szkole-ruszyl-program-junior-edu-zywieniejez, 424295.html (7.12.2022). |
5. | Bugdalski, B. (2022). Większość Ukraińców nie zapisała dzieci do polskich szkół. Uczy się tylko 40 proc. Pobrane z: https://www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/wiekszosc-ukraincow-nie-zapisala-dzieci-do-polskich-szkol-uczysie- tylko-40-proc,424138.html (7.12.2022). |
6. | Bukowski, M., Duszczyk, M. (red.) (2022). Gościnna Polska 2022+. Jak mądrze wesprzeć Polskę i Polaków w pomocy osobom uciekającym przed wojną w Ukrainie. Warszawa: WiseEuropa. Pobrano z: https://wise-europa.eu/wp- -content/uploads/2022/06/Raport-Goscinna-Polska-2022.pdf (7.12.2022). Chrostowska, P., Co w tym roku szkolnym zmieniło się w sytuacji uczniów uchodźczych i szkół? Centrum Edukacji Obywatelskiej. Pobrane z https://ceo.org.pl/co-w-tym-roku-szkolnym-zmienilo-sie-w-sytuacji-uczniow-uchodzczychi- szkol (7.12.2022). |
7. | Di Maggio, A. i in. (2022). Rekomendacje systemowe dotyczące integracji dzieci-uchodźców z Ukrainy. Fundacja Transatlantic Future Leaders Forum. Pobrane z: https://transatlanticforum.org/wp-content/uploads/2022/03/ TLFL-Raport-o-integracji-dzieci-z-Ukariny_web.pdf (7.12.2022). |
8. | European Commission/EACEA/Eurydice (2022). Supporting refugee learners from Ukraine in schools in Europe. Eurydice report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, July 2022. Pobrane z: https://ec.europa. eu/migrant-integration/system/files/2022-07/Supporting_refugee_learners_from_Ukraine_in_schools_ in_Europe.pdf (7.12.2022). |
9. | Lehmann, A. (2022). Prezydent Poznania szukał ukraińskich dzieci, których nie ma w szkołach. Część udało nam się znaleźć. Gazeta Wyborcza, 24 października. Pobrane z: https://poznan.wyborcza.pl/poznan/7,36001,29054364,prezydent- poznania-szukal-ukrainskich-dzieci-ktorych-nie-ma.html?disableRedirects=true (7.12.2022). |
10. | Ministerstwo Edukacji i Nauki (2022). List Ministra Edukacji i Nauki w sprawie edukacji uczniów z Ukrainy. Pobrane z: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/list-ministra-edukacji-i-nauki-w-sprawie-edukacji-uczniow-z-ukrainy (7.12.2022). |
11. | NIK (2020). Informacja o wynikach kontroli. Kształcenie dzieci rodziców powracających do kraju oraz dzieci cudzoziemców. Warszawa. Pobrane z: https://www.nik.gov.pl/plik/id,22685,vp,25384.pdf (7.12.2022). |
12. | Narodowa Rada Rozwoju o edukacji dzieci i młodzieży z Ukrainy (2022). Pobrane z: https://www.prezydent.pl/kancelaria/ aktywnosc-doradcow/w-belwederze-dyskusja-na-temat-edukacji-dzieci-i-mlodziezy-z-ukrainy,57862 (7.12.2022). |
13. | PAP/rs (2022). Czarnek: Jesteśmy gotowi, by zapewnić edukację uchodźcom z Ukrainy. Pobrane z https://www.portalsamorzadowy. pl/edukacja/czarnek-jestesmy-gotowi-by-zapewnic-edukacje-uchodzcom-z-ukrainy,354771.html (7.12.2022). |
14. | PAP/AKC (2022). Będzie pomoc dla szkół w związku z ewentualnym napływem dzieci z Ukrainy. Pobrane z: https:// www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/bedzie-pomoc-dla-szkol-w-zwiazku-z-ewentualnym-naplywem-dzieciz- ukrainy,355100.html?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=portalsamorzadowy.pl (7.12.2022). |
15. | PAP/AKC (2022a). Edukację w szkołach i przedszkolach w Polsce zakończyło 182 tys. dzieci z Ukrainy. Pobrane z: https:// www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/edukacje-w-szkolach-i-przedszkolach-w-polsce-zakonczylo-182-tys-dzieciz- ukrainy,392898.html?utm_sou (7.12.2022). Pogorzała, E. (2011). Aspekty instytucjonalno-prawne edukacji dzieci imigrantów w polskim systemie oświaty. W: A. Paszko (red.), Edukacja międzykulturowa w Polsce wobec nowych wyzwań (s. 67–86). Kraków: Stowarzyszenie Willa Decjusza. |
16. | Pogorzała, E. (2012). Migracje jako wyzwanie dla polityki oświatowej państwa polskiego. Aspekty politologiczno-prawne. W: P. Kaczmarczyk, M. Lesińska (red.), Krajobrazy migracyjne Polski (s. 237–261). Warszawa: Ośrodek Badań nad Migracjami Uniwersytetu Warszawskiego. |
17. | Pogorzała, E. (2016). Polski system oświaty wobec wyzwań migracyjnych. W: A. Adamczyk, A. Sakson, C. Trosiak (red.), Polityczne i społeczne aspekty wielokulturowości. Migracje i mniejszości (s. 165–174). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. |
18. | Pogorzała, E. (2018). Polityka oświatowa państwa polskiego wobec uczniów i uczennic z doświadczeniem migracyjnym. W: P.E. Gębal (red.), Edukacja wobec migracji. Konteksty glottodydaktyczne i pedagogiczne (s. 159–181). Kraków: Księgarnia Akademicka. |
19. | Pyżalski, J. i in. (2022). Razem w klasie. Dzieci z Ukrainy w polskich szkołach. Potencjały i wyzwania w budowaniu wielokulturowej szkoły w kontekście wojny w Ukrainie według nauczycieli i nauczycielek. Raport z badania. Warszawa: Fundacja Szkoła z Klasą. Pobrane z: https://www.szkolazklasa.org.pl/?smd_process_download= 1&download_id=11878 (7.12.2022). |
20. | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23.08.2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw. Dz.U. 2020 poz. 1283. |
21. | Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21.03.2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy. Dz.U. 2022 poz. 645. |
22. | Rzecznik Praw Obywatelskich (2022). Pismo Rzecznika Praw Obywatelskich Marcina Wiącka do Ministra Edukacji i Nauki Przemysław Czarnka z 2 sierpnia 2022 r. Pobrane z: https://bip.brpo.gov.pl/sites/default/files/2022-08/ Do_MEiN_rekomendacje_edukacja_Ukraina_dzieci_2.08.2022.pdf (7.12.2022). |
23. | Serwis Samorządowy PAP (2022). Jaśkowiak: należy ustalić, czy dzieci z Ukrainy powinny podlegać obowiązkowi szkolnemu. Pobrane z https://samorzad.pap.pl/kategoria/aktualnosci/jaskowiak-nalezy-ustalic-czy-dzieci-z-ukrainypowinny- podlegac-obowiazkowi (7.12.2022). |
24. | Tędziagolska, M., Walczak, B., Żelazowska-Kosiorek, A. (2022). Szkoła zróżnicowana kulturowo. Wyzwania i potrzeby związane z napływem uczniów z Ukrainy. Raport z badania jakościowego wykonanego na zlecenie Centrum Edukacji Obywatelskiej. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej. Pobrane z: https://ceo.org.pl/wp-content/ uploads/2022/09/CEO_Szkola-zroznicowana-kulturowo_raport_sierpien22.pdf (7.12.2022). |
25. | Uchwała Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z 28 kwietnia 2022 r. w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz ustawy – Prawo oświatowe. Pobrane z https://orka.sejm.gov.pl/Druki9ka.nsf/Projekty/9-020-876-2022/$file/ 9-020-876-2022.pdf (7.12.2022). |
26. | Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. Dz.U. 2022 poz. 1082. |
27. | Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Dz.U. 2022 poz. 583. |
28. | Wójcik, K. (2022). Dla uchodźców może zabraknąć nauczycieli. Pobrane z: https://www.rp.pl/nauczyciele/art35835681- -dla-uchodzcow-moze-zabraknac-nauczycieli (7.12.2022). |
29. | Zarządzenie nr 37 Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lutego 2022 r. w sprawie Międzyresortowego Zespołu do spraw przyjęcia przez Rzeczpospolitą Polską osób napływających z terytorium Ukrainy. M.P. 2022 poz. 268. Zarządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 11 marca 2022 r. w sprawie powołania Rady do spraw edukacji uchodźców. Dz. Urz. Ministra Edukacji i Nauki 2022 poz. 24. |
30. | ZNP (2022) ZNP: Szkoły potrzebują pieniędzy i wsparcia ze strony MEiN, aby skutecznie pomagać dzieciom z Ukrainy. Pobrane z: https://glos.pl/znp-szkoly-potrzebuja-pieniedzy-i-wsparcia-ze-strony-mein-aby-skutecznie-pomagacdzieciom- z-ukrainy (7.12.2022). |