Acta Politica Polonica

Vorher: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Politica

ISSN: 2451-0432    OAI    DOI: 10.18276/ap.2019.47-06
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Liste der Ausgaben / 1/2019 (47)
Potrzeby edukacji dla bezpieczeństwa społeczności lokalnej – aspekt aksjologiczny, psychologiczny oraz wybrane akty normatywne

Autoren: Jolanta Martuszewska
Akademia Marynarki Wojennej, Wydział Dowodzenia i Operacji Morskich
Schlüsselbegriffe: poczucie bezpieczeństwa aspekt aksjologiczny aspekt psychologiczny potrzeby ludności lokalnej akty normatywne
Data publikacji całości:2019
Seitenanzahl:15 (69-83)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Każda jednostka powinna zdobyć umiejętność przewidywania i unikania zagrożeń, a także nauczyć się, jak radzić sobie w sytuacjach niebezpiecznych i kryzysowych, m.in. przez ich właściwy osąd oraz ocenę swoich możliwości. Problemem jest dokonanie przełomu w dostrzeganiu zagrożeń, a także odpowiednie edukowanie społeczeństwa i przygotowanie do życia. Konieczna jest zmiana sposobu myślenia na temat potencjalnych zagrożeń zarówno w wymiarze globalnych, jak i w sferze lokalnej. Nie do przecenienia jest właściwa edukacja, wpisująca się w realizację podstawowej potrzeby człowieka - poczucia bezpieczeństwa. Celem artykułu jest próba uporządkowania wiedzy w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa, uwzględniając jej aksjologiczne i psychologiczne aspekty, jak również kontekst prawny.
herunterladen

Artikeldatei

Bibliographie

1.Biuro Bezpieczeństwa Narodowego (2019). Biała Księga Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej.
2.Warszawa.
3.Denek, K. (1990). Unowocześnienie procesu kształcenia. Operacjonalizacja celów kształcenia. Kalisz: Centrum Doskonalenia
4.Nauczycieli.
5.Erickson, H. (2018). Rola kryzysu w rozwoju człowieka – szansa czy zagrożenie? Teoria rozwoju psychospołecznego,
6.Rozwój tożsamości wg Ericsona. Pobrane z: Blog o psychologii – animaday https://animaday.wordpress.com/
7.rozwoj-tozsamosci-wg-eriksona/ (24.06.2019).
8.Grabowska-Lepczak, I., Tryboń, M., Kwiatkowski, M. (2011). Transformacja oraz perspektywy rozwoju edukacji dla
9.bezpieczeństwa w Polsce. Zeszyty Naukowe SGSP, 41, 54–56.
10.Harbatski, A., Krysztofik-Gogol, E. (red.) (2016). Edukacja w perspektywie wyzwań współczesności. Toruń: Wydawnictwo
11.Adam Marszałek.
12.Kaczmarczyk, B., Dobrowolski, P., Dąbrowska, M. (2018). Wybrane aspekty edukacji dla bezpieczeństwa. Toruń:
13.Wydawnictwo Adam Marszałek.
14.Kawczyński, R. (2013). Samoobrona powszechna, obrona cywilna i zarządzanie kryzysowe a edukacja społeczeństwa
15.w zakresie ochrony ludności. W: M. Żubera (red.). Katastrofy naturalne i cywilizacyjne, zagrożenia i reagowanie
16.kryzysowe (s. 17–22). Wrocław: Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych im. Gen. T. Kościuszki.
17.Klamut, R. (2012). Bezpieczeństwo jako pojęcie psychologiczne. Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej, 4 (19),
18.41–51.
19.Kostecki, W. (2012). Strach i potęga. Bezpieczeństwo międzynarodowe w XXI wieku. Warszawa: Poltext.
20.Kurzynowski, A. (2003). Polityka społeczna. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa. Pobrane z: https://mfiles.pl/pl/
21.index.php/Polityka_społeczna (24.06.2019).
22.Kwasowski, Z. (2011). Bezpieczeństwo w kształceniu nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
23.Ossowska, M. (1985). Normy moralne – próba systematyzacji. Warszawa: PWN.
24.Ossowski, S. (1999). O ojczyźnie i narodzie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
25.Pieczywok, A. (2011). Wybrane problemy z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa. Konteksty, zagrożenia, wyzwania.
26.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
27.Pieczywok, A. (2018). Aksjologiczne – teleologiczne oraz procesualne aspekty edukacji dla bezpieczeństwa młodzieży
28.szkolnej. Studia Dydaktyczne, 26, 311–327. Pobrane z: http://dydaktyka.uni.lodz.pl/wp-content/uploads/
29.2015/07/24_Pieczywok_Andrzej_korekta.pdf http://dydaktyka.uni.lodz.pl/wp-content/uploads/2015/07/24_
30.Pieczywok_Andrzej_korekta.pdf (24.06.2019).
31.Półturzycki, J. (1997). Dydaktyka dla nauczycieli. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
32.Roguska, A. (2010). Edukacja dla bezpieczeństwa w kontekście mediów w skali mikro i makro. W: J. Gmitruk,
33.A. Krawczyk, T. Zacharuk (red.), Bezpieczeństwo, edukacja, kultura i społeczeństwo. Księga jubileuszowa prof.
34.Jerzego Kunikowskiego w 65. rocznicę urodzin (s. 430). Warszawa–Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.
35.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy
36.programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej,
37.w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
38.kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej
39.do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz.U. 2018, poz. 1679.
40.Rysz-Kowalczyk, B. (red.) (2002). Leksykon polityki społecznej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra-JR.
41.Siek, S., Grochowska, A. (2001). Wybrane metody badania osobowości. T. 2. Warszawa: Uniwersytet Kardynała Stefana
42.Wyszyńskiego (s. 150–154). Pobrane z: https://azdoc.pl/siek-s-wybrane-metody-badania-osobowoci-tom-2.html
43.(29.06.2019).
44.Staszczak M. (2004). Edukacja dla bezpieczeństwa – inwestycją w przyszłość. W: R. Rosa (red.), Bezpieczeństwo
45.i prawa człowieka w badaniach naukowych i edukacji. T. 2, Bezpieczeństwo i prawa człowieka w edukacji
46.(s. 87–88). Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.
47.Stępień, R. (1999). Modelowy system edukacji obronnej społeczeństwa RP. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
48.Strategia Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej, 2014. Pobrane z: https://www.bbn.gov.pl/ftp/
49.SBN%20RP.pdf (31.01.2019).
50.Sun, T., Pin, S. (2007). Sztuka wojny. Gliwice: Helion.