Annales Neophilologiarum

ISSN: 1734-4557     eISSN: 2353-2823    OAI    DOI: 10.18276/an.2016.10-01
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / 10 (2016)
Интровертная личность в процессе усвоения иностранного языка
(Introverted personality in the process of foreign language acquisition)

Authors: Krystyna Janaszek
Wydział Filologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego
Keywords: introvert student foreign language acquisition
Data publikacji całości:2016
Page range:15 (5-19)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

This paper presents the questionnaire survey being conducted among 40 students of Modern Philol-ogy with introverted personality. Within different psychological constructs, the characteristics of the students and their influence on the process of foreign language acquisition were described. Special capabilities of the introvert students involve grammatical sensitivity and, as a consequence, linguistic correctness of expression in a foreign language. This predisposition is associated with inductive reasoning ability, elasticity in including new linguistic facts into own store of knowledge, and reflectiveness. Capabilities of the subjects in this sphere are conducive to the mastering of grammar and written expression. The problems the introvert students cope with are associated with speaking in a foreign language. More modest abilities than those mentioned above that reflect the ease of pronunciation and distinguishing of sounds, as well imitation of intonation, rhythm, sentence melody in a foreign language, were observed. The problems are also associated with avoidance of risk to speak and lack of freedom and fluency when speaking. Low self-assessment of the subjects is not conducive to success within this ability.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bieluga, Krystyna. Nauczycielskie rozpoznawanie cech inteligencji i myślenia twórczego.Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2003.
2.Gardner, Howard. Multiple Intelligences: The Theory in Practice. New York: Basic Books,1993.
3.Komorowska, Hanna. Metodyka nauczania języków obcych.Warszawa: Fraszka Edukacyjna, 2002.
4.Kurcz, Ida. Psychologia języka i komunikacji.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar,2010.
5.Ledzińska, Maria, Ewa Czerniawska. Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001.
6.Lewowicki, Tadeusz. Kształcenie uczniów zdolnych. Warszawa: PWN, 1980.
7.Maslow, Abraham. Motywacja i osobowość. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1990.
8.Oleś, Piotr. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2003.
9.Pervin, Lawrence. Psychologia osobowości. Tłum. Marek Orski. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2002.
10.Strelau, Jan. Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2010.
11.Szałek, Marek. Jak motywować uczniów do nauki języka obcego. Motywacja w teorii i praktyce. Poznań: Wydawnictwo Wagros, 2004.
12.Szewczuk, Włodzimierz. Psychologia. Warszawa: WSiP, 1990.
13.Tomaszewski, Tadeusz, red., Psychologia. Warszawa: PWN, 1977.
14.Włodarski, Ziemowit, Anna Matczak. Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: WSiP, 1998.
15.Wojciszke, Bogdan. „Pogranicze psychologii osobowości i społecznej: samoocena jako cecha i motyw”. W: Osobowość a procesy psychiczne i zachowanie, red. Bogdan Wojciszke,
16.Mieczysław Plopa. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2003.