Annales Neophilologiarum

ISSN: 1734-4557     eISSN: 2353-2823    OAI    DOI: 10.18276/an.2018.12-01
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / 12 (2018)
Uczucie flow i inne stany emocjonalne towarzyszące studentom neofilologom w procesie kształcenia językowego
(The feeling of flow and other emotional states accompanying modern languages during language education process)

Authors: Krystyna Janaszek ORCID
Uniwersytet Szczeciński
Keywords: emotional states Modern Languages language education process
Data publikacji całości:2018
Page range:8 (5-12)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The paper presents the results of survey conducted among 220 Modern Languages students of the Szczecin University. The survey concerned the feelings and emotions that accompany students during language education process. It was demonstrated that negative emotions (threat-related emotions) occur primarily in situations when the students are being assessed, particularly of the oral speech. Approximately 40% of respondents felt then various anxiety states which hinder effective coping with situations related to testing knowledge and skills. The respondents also do not like public speaking because it is subject to an excessive stress being caused by various types of anxiety. A very positive image of the emotional and affective sphere refers to conversation classes where the student is not being assessed. During classes of this nature, the feeling of flow (pleasant state of rapture) appears. Positive emotions accompany students also during meetings and talks with native speakers. The survey also shows that feeling certain (pleasant or unpleasant) emotional states is individualised and may depend on personality type, gender, as well as the progress (grades) achieved in the student’s work on the language.
Download file

Article file

Bibliography

1.Benesch, H. (2002). Atlas psychologiczny. Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i S-ka.
2.Brzeziński, J. (1987). Nauczanie języków obcych dzieci. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
3.Michońska-Stadnik, A. (2013). Teoretyczne i praktyczne podstawy weryfikacji wybranych teorii subiektywnych w kształceniu nauczycieli języków obcych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
4.Piechurska-Kuciel, E. (2011). Trudności w rozwijaniu sprawności interakcyjnych – rola lęku językowego. W: H. Komorowska (red.), Nauka języka obcego w perspektywie ucznia (s. 242–243). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf
5.Szałek, M. (2004). Jak motywować uczniów do nauki języka obcego. Motywacja w teorii i praktyce. Poznań: Wydawca: Wagros.
6.Szewczuk, W. (1990). Psychologia. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
7.Szewczuk, W. (2000). Podstawy psychologii. Warszawa: Fundacja Innowacja.