Acta Iuris Stetinensis

Vorher: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Iuris Stetinensis

ISSN: 2083-4373     eISSN: 2545-3181    OAI    DOI: 10.18276/ais.2023.46-10
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Liste der Ausgaben / 5/2023 (46)
Reklama produktów leczniczych a ochrona interesu konsumenta

Autoren: Weronika Woźna-Burdziak ORCID
Uniwersytet Szczeciński
Schlüsselbegriffe: reklama produkty lecznicze konsument
Seitenanzahl:14 (147-160)
Cited-by (Crossref) ?:
Anzahl der Downloads ?: 72

Abstract

W niniejszym artykule poruszono problematykę reklamy produktów leczniczych w perspektywie ochrony interesu konsumenta. Jako problem badawczy artykułu obrano zrekonstruowanie normatywnego wzorca pośredniej ochrony konsumenta przed niezgodną z przepisami ustawy Prawo farmaceutyczne reklamą produktów leczniczych kierowaną do publicznej wiadomości. W pracy posłużono się metodą dogmatycznoprawną. Do rozwiązania postawionego problemu badawczego konieczne było przeprowadzenie analizy obowiązującego stanu prawnego z odwołaniem do doktryny i orzecznictwa. Wybrana metoda badawcza pozwoliła na udzielenie odpowiedzi na postawione w opracowaniu pytania dotyczące między innymi tego, czy obecna forma nadzoru nad reklamą produktów leczniczych (a ściślej: nadzoru nad legalnością reklamy produktów leczniczych) jest wystarczająca oraz czy pacjent/konsument jest w sposób efektywny chroniony przed niezgodną z ustawą Prawo Farmaceutyczne reklamą produktów leczniczych kierowaną do publicznej wiadomości. W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono, że obecnie obowiązujące regulacje dotyczące nadzoru nad reklamą produktów leczniczych kierowaną do publicznej wiadomości nie są wystarczająco skuteczne, bowiem nie chronią w sposób dostateczny interesu konsumenta. Powyższe pozwoliło na zaproponowanie zmian w obowiązujących w przepisach w postaci wprowadzenia kontroli ex ante reklam produktów leczniczych kierowanych do publicznej wiadomości.
herunterladen

Artikeldatei

Bibliographie

1.Czyżewska K., Dziurowicz J., Łoś K., Łukawska N., Piekarczyk K., Komentarz do art. 62, w: K. Czyżewska, J. Dziurowicz, K. Łoś, N. Łukawska, K. Piekarczyk (red.), Reklama produktów leczniczych. Komentarz do art. 52–64 ustawy – Prawo farmaceutyczne, Warszawa 2020, LEX.
2.Frolova S., The role of advertising in promoting a product, „Centria University of Applied Sciences Degree Programme in Industrial Management” 2014.
3.Ganczar M., Szewczak M., Pacjent jako konsument usług zdrowotnych – wybrane aspekty prawne, internetowy, „Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny” 2017, nr 3 (6).
4.Grzybczyk K., Art. 52 PrFarm, w: L. Ogiegło (red.), Prawo farmaceutyczne. Komentarz, wyd. 3, Warszawa 2018, Legalis.
5.Grzybczyk K., II. Formy nadzoru Głównego Inspektora Farmaceutycznego, w: L. Ogiegło (red.), Prawo farmaceutyczne. Komentarz, Warszawa 2018, Legalis.
6.Haberko J., Art. 52 SPM, w: J. Haberko (red.), Prawo farmaceutyczne. T. 4, wyd. 1, Warszawa 2019, Legalis.
7.Kraszkiewicz D., Waniowski P., Postrzeganie reklamy telewizyjnej produktów farmaceutycznych w świetle wyników badań bezpośrednich, „Ekonomia – Wroclaw Economic Review” 2020, nr 26/24.
8.Łętowska E., Pacjent staje się konsumentem usług medycznych, „Rzeczpospolita”, 25.11.1998.
9.Marcinkowski S., Mazur A., Reklama w kształtowaniu konsumpcji, Warszawa 1977.
10.Mądry M., 3.1.5. Nadzór nad reklamą produktów leczniczych, w: R. Stankiewicz (red.), Instytucje rynku farmaceutycznego, Warszawa 2016.
11.Nagody-Mrozowicz K., Halemba P., Grala K., Wywieranie wpływu społecznego na przykładzie reklamy w świetle badań, „Modern Management Review” 2017, vol. XXII, 24 (4).
12.Rajca M., Problematyka reklamy produktów leczniczych w Internecie – krytyczna analiza, „Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny” 2016, nr 8 (5).
13.Świerczyński M., 6.7.7. Uprawnienia GIF oraz GLW w zakresie reklamy produktów leczniczych, w: M. Krekora, E. Traple (red.), Prawo farmaceutyczne, Warszawa 2020, LEX.
14.Wiszniewska J., Zakaz reklamy aptek i ich działalności, Warszawa 2019.
15.Zimmermann A., Pawłowski L., Zimmermann R., Reklama produktów leczniczych, „Farmacja Polska” 2009, nr 65.