Acta Iuris Stetinensis

Vorher: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Iuris Stetinensis

ISSN: 2083-4373     eISSN: 2545-3181    OAI    DOI: 10.18276/ais.2023.42-02
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Liste der Ausgaben / 1/2023 (42)
Prawnoautorska klasyfikacja remiksu

Autoren: Aleksandra Górska-Jankowska ORCID
Uniwersytet Gdański
Schlüsselbegriffe: prawo prawo autorskie remiks
Data publikacji całości:2023
Seitenanzahl:19 (25-43)
Cited-by (Crossref) ?:
Anzahl der Downloads ?: 134

Abstract

Upowszechnienie się Internetu na masową skalę doprowadziło do zmiany w sposobie uczestnictwa w kulturze: internauci (w szczególności ludzie młodzi) są obecnie nie tylko konsumentami kultury, lecz także jej aktywnymi twórcami. Twórczość ta przejawia się w podejmowaniu różnorodnych aktywności w Internecie, takich jak produkowanie remiksów, pisanie fanfików, tworzenie memów, blogowanie czy nagrywanie podcastów. Zjawisko to określane jest w literaturze jako „kultura partycypacji” ze względu na jego powszechność i globalny charakter. W artykule poruszono problematykę remiksu na tle polskiej ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1062 ze zm.). Celem artykułu jest analiza przepisów, które mogą mieć zastosowanie do twórczości remiksowej, oraz wskazanie trudności związanych z zaklasyfikowaniem remiksów do odpowiednich kategorii funkcjonujących na gruncie prawa autorskiego (utwór inspirowany, utwór zależny, utwór z cytatem, parodia), a także próba dokonania takiej klasyfikacji. Cel ten jest istotny, wpływa bowiem bezpośrednio na prawa twórcy utworu pierwotnego oraz potencjalne obowiązki twórcy remiksu.
herunterladen

Artikeldatei

Bibliographie

1.Baranowski M., Kultura partycypacji a nowe media: między dobrostanem a stanem złobycia, „Zarządzanie w Kulturze” 2019, t. 20, nr 1.
2.Barta J., Markiewicz R., Prawo autorskie, Warszawa 2016.
3.Fink R., The Story of ORCH5, or, the Classical Ghost in the Hip-Hop Machine, „Popular Music” 2005, nr 3 (24), www.jstor.org/stable/3877522.
4.Gawlas K., Remiks – narzędzie w warsztacie kompozytorskim, w: M. Gulik, P. Kaucz, L. Onak (red.), Remiks: teorie i praktyki, Kraków 2011.
5.Ghazal N., Prawo do fonogramu w świetle ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Warszawa 2017.
6.Giesen B., Wojnicka E., Autorskie prawa osobiste, w: J. Barta (red.), System Prawa Prywatnego. Tom 13. Prawo autorskie i prawa pokrewne, Warszawa 2017.
7.Golat R., Komentarz do Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Warszawa–Jakatorów 2002.
8.Jenkins H. i in., Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century, Cambridge 2006.
9.Juściński P., Cyfrowy sampling utworów muzycznych w świetle prawa autorskiego i praw pokrewnych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego” 2019, nr 1.
10.Laskowska E., Marcinkowska J., Preussner-Zamorska J., w: J. Barta (red.), System Prawa Prywatnego. Tom 13. Prawo autorskie, Warszawa 2017.
11.Łada P., Sztuka a prawo autorskie, Warszawa 2014.
12.Machała W., Sampling, „Monitor Prawniczy” 1999, nr 10.
13.Małek L., Cytat w świetle prawa autorskiego, Warszawa, 2011.
14.Mania G., Muzyka w prawie autorskim, Kraków 2020.
15.Markiewicz R., Ilustrowane prawo autorskie, Warszawa 2018.
16.Markiewicz R., Remiks a prawo autorskie, w: J.W. Adamowski i in. (red.), Miedzy Klio a Themis, Warszawa–Poznań 2016.
17.Maryl M., Teksty – kultury – uczestnictwa, w: A. Dąbrówka i in. (red.), Teksty kultury uczestnictwa, Warszawa 2016.
18.Michalak A. i in. (red.), Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz, Warszawa 2019.
19.Michalak A., Dozwolony użytek utworu audiowizualnego w reklamie, „Monitor Prawniczy” 2003, nr 2.
20.Nacher A., Remiks i mashup – o niełatwym współbrzmieniu dwóch cyberkulturowych metafor, „Przegląd Kulturoznawczy” 2011, nr 1 (9).
21.Niewęgłowski A. (red.), Prawo autorskie. Komentarz, Warszawa 2021.
22.Pacek G., Dozwolony użytek chronionych utworów, w: A. Michalak (red.), Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz, Warszawa 2019.
23.Pacek G., Wykorzystywanie przez prasę utworów chronionych prawem autorskim – wyjątki, wyłączenia i ograniczenia, Warszawa 2015.
24.Piesiewicz P.F., Utwór muzyczny i jego twórca, Warszawa 2009.
25.Sajewska D., Plata T. (red.), Re//mix: performans i dokumentacja, Warszawa 2014.
26.Sewerynik A., Utwór muzyczny jako przedmiot prawa autorskiego, Warszawa 2020.
27.Sieńczyło-Chlabicz J. (red.), Prawo własności intelektualnej. Teoria i praktyka, Warszawa 2021.
28.Szyjewska-Bagińska J., w: E. Ferenc-Szydełko (red.), Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz, wyd. 4, Warszawa 2021.
29.Ślęzak P., Dozwolony użytek chronionych utworów, w: P. Ślęzak i in. (red.), Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz, Warszawa 2017.
30.Wójtowicz E., Twórca jako postproducent – między postmedialnym remiksem a reprogramowaniem kultury, w: M. Gulik i in. (red.), Remiks: teorie i praktyki, Kraków 2011.