Analiza i Egzystencja

ISSN: 1734-9923     eISSN: 2300-7621     DOI: 10.18276/aie.2016.34-03
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS  DOAJ

Lista wydań / 34 (2016)
Neutralność światopoglądowa

Autorzy: Arkadiusz Chrudzimski
Uniwersytet Szczeciński
Słowa kluczowe: uzasadnienie epistemiczne argumentacja religia neutralność argument pragmatyczny
Rok wydania:2016
Liczba stron:25 (45-69)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

In this paper I focus on the concept of neutrality taken in the meaning typical for political discussions concerning e.g. the religious neutrality of the state. I take it for granted that the huge majority of educated people belonging to the so called “western culture” would agree that the most important institutions of our social life – such as schools, courts, and parliaments – should be neutral in this sense. But on the other hand it is extremely difficult to formulate a set of precise and reliable criteria allowing us to exclude particular statements, arguments or kinds of discourse as violating this principle of neutrality. The sad truth is that the term “neutrality”, even if restricted to the meaning that is relevant to this paper, is rather vague. Nevertheless I want to propose three types of criteria that can be helpful in attaining this goal. They will be termed: (i) content criterion, (ii) epistemic criterion, and (iii) pragmatic criterion. It seems that if we apply all these criteria together, we will be able to secure a reasonable degree of neutrality in our public debates.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Brentano F. (1889/1989), O źródle poznania moralnego, Warszawa: PWN 1989.
2.Chrudzimski A. (1998), Brentanowska filozofia moralności, „Etyka”, 31,
3.109–124.
4.Chrudzimski A. (2009), Brentano, Marty, and Meinong on Emotions and Values,
5.[w:] Values and Ontology, B. Centi, W. Huemer (red.), Berlin: De Gruyter,
6.171–189.
7.De Sousa R. (1987), The Rationality of Emotion, Cambridge Mass.: The MIT
8.Press.
9.Grobler A. (2008), Metodologia Nauk, Kraków: Aureus.
10.Habermas J. (2015), Teoria działania komunikacyjnego, tom 1/2, Warszawa:
11.PWN.
12.Hare R.M. (1997), Sorting Out Ethics, Oxford: Clarendon Press.
13.Janikowski W. (2008), Amoralizm i psychopatia, „Analiza i Egzystencja”,
14.8, 35–47.
15.Krzemkowska-Saja J. (2012), Namiętności duszy a współczesny spór o naturę emocji,
16.„Filo-Sofija”, 17 (2012), 137–146.
17.Krzemkowska-Saja J. (2013), Czy potrzebujemy pojęcia prawdy emocjonalnej?,
18.„Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria”, 1/2014 (85), 47–61.
19.Pollock J.L. (1987), Contemporary Theories of Knowledge, London: Hutchinson.
20.Rutkowski M. (2013), Kiedy powstaje istota ludzka? Aborcja i doświadczenia na
21.zarodkach, Kraków: Universitas.
22.Saja K. (2008), Język etyki a utylitaryzm. Filozofia moralna Richarda M. Hare’a,
23.Kraków: Aureus.
24.Waismann F. (1945), Verifiability, „Aristotelian Society”, suppl. 19: 119–150.
25.Williamson T. (1994), Vagueness, London and New York: Routledge.