Analiza i Egzystencja

ISSN: 1734-9923     eISSN: 2300-7621    OAI    DOI: 10.18276/aie.2022.60-06
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS  DOAJ

Lista wydań / 60 (2022)
Fetyszystyczny wymiar samorozwoju (zarys problematyki)

Autorzy: Maciej Urbanek ORCID
Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie
Słowa kluczowe: samorealizacja dyskurs fetysz ja magia
Data publikacji całości:2022
Liczba stron:21 (113-133)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

W niniejszym tekście chciałbym argumentować na rzecz tezy, że indywidualistyczną kulturę współczesności przenika specyficzne rozumienie terminu "ja". Fenomeny takie jak blogi life-styleowe, "kult" celebrytów, a szczególnie guru i literatura samorozwojowa składają się na dyskurs na temat człowieka, w ramach którego „ja” nie jest już postrzegane jako wewnętrzna esencja, substancja czy egzystencjalna możliwość, ale staje się określonym, poniekąd uchwytnym przedmiotem. Fraza „być sobą” traci tym samym czynnościowy charakter i zaczyna funkcjonować jak rzeczownik – nazwa pewnej postaci psycho-somatycznej jedności, którą jednostka może (czy wręcz powinna) ucieleśnić. W konsekwencji „ja” zostaje sprowadzone do określonego stylu życia, a ostatecznie jest mu przypisana quasi-magiczna moc kształtowania rzeczywistości człowieka. Staje się ono magiczno-religijnym przedmiotem, który w antropologii określilibyśmy mianem fetyszu.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Apter, E. (2018). Feminizing the fetish: Psychoanalysis and narrative obsession in turn-of-the century france. CORNELL University Press
2.Barański, J. (2007). Świat rzeczy: Zarys antropologiczny. Wydawn. Uniwersytetu Jagiellońskiego
3.Baudrillard, J. (1996). The system of objects (J. Benedict, Tłum.). Verso
4.Bauman, Z. (2007). Tożsamość ze sklepu, tożsamosć ze spiżarni. W W poszukiwaniu tożsamości. Humanistyczne rozważania interdyscypliname (s. 49–70). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
5.Böhme, G. (1998). Antropologia filozoficzna: Ujęcie pragmatyczne : [wykłady z Darmstadt (S. Czerniak, Red.; P. Domański, Tłum.). Wydaw. IFiS PAN [Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk]
6.Böhme, G. (2014). Cywilizacja naukowo-techniczna. Filozofia i nauka. Studia filozoficzne i interdyscyplinarne, 2, 403–420
7.Böhme, H. (2012). Fetyszyzm i kultura: Inna teoria nowoczesności (M. Falkowski, Tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN
8.Bosman, W. (1907). A New and Accurate Description of the Coast of Guinea: Divided into the Gold, the Slave, and the Ivory Coasts (Ballantyne)
9.Caprino, K. (b.d.). How To Make Your Big Mark In The World With Six Essential Steps. Pobrano 14 czerwiec 2021, z https://www.forbes.com/sites/kathycaprino/?sh=4e57ee0241c9
10.Covey, S. R. (2019). 7 nawyków skutecznego działania (I. Majewska-Opiełka, Tłum.). Dom Wydawniczy Rebis
11.Dant, T. (1996). Fetishism and the Social Value of Objects. The Sociological Review, 44(3), 495–516. https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.1996.tb00434.x
12.Dant, T. (2007). Kultura materialna w rzeczywistości społecznej: Wartości, działania, style życia (J. Barański, Tłum.). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
13.de Brosses, C. de. (1756). Histoire des navigations aux terres australes. Hachette Livre-Bnf
14.de Brosses, C. de. (1992). O kulcie fetyszów (M. Skrzypek, Tłum.). Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN
15.Durkheim, E. (2010). Elementarne formy życia religijnego: System totemiczny w Australii (A. Zadrożyńska, Tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN
16.Elliott, A. (2007). Koncepcje „ja”. Wydawnictwo Sic
17.Evans-Pritchard, E. E. (2007). Religia Nuerów (K. Baraniecka & M. Olszewski, Tłum.). Wydawnictwo Marek Derewiecki
18.Evans-Pritchard, E. E. (2008). Czary, wyrocznie i magia u Azande: Wersja skrócona (S. Szymański, Tłum.). Państwowy Instytut Wydawniczy
19.Foucault, M. (2010). Historia seksualności (B. Banasiak, T. Komendant, & K. Matuszewski, Tłum.). Słowo/obraz terytoria
20.Frazer, J. (1969). Złota Gałąź (H. Krzeczkowski, Tłum.; 3. wyd.). Państwowy Instytut Wydawniczy
21.Gallagher, S. (Red.). (2013). The Oxford handbook of the self. Oxford University Press
22.Gehlen, A. (2001). W kręgu antropologii i psychologii społecznej: Studia (K. Krzemień-Ojak, Tłum.). Czytelnik
23.Gergen, K. J. (2009). Nasycone Ja: Dylematy tożsamości w życiu współczesnym (M. Marody, Tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN
24.Giddens, A. (2007). Nowoczesność i tożsamość: „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności (A. Szulżycka, Tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN
25.Hollis, M., & Lukes, S. (Red.). (1982). Rationality and relativism (1st MIT Press ed). MIT Press
26.Lasch, C. (2015). Kultura narcyzmu: Amerykańskie życie w czasach malejących oczekiwań (G. Ptaszek & A. Skrzypek, Tłum.). Wydawnictwo Akademickie SEDNO
27.Latour, B. (2002). Gabriel Tarde and the End of the Social. W The Social in Question. New Bearings in History and the Social Sciences (s. 117–132). Routledge
28.Latour, B. (2010). Splataja̜c na nowo to, co społeczne: Wprowadzenie do teorii aktora-sieci (K. Abriszewski, Tłum.). Universitas
29.MacGaffey, W. (1994). African Objects and the Idea of Fetish. RES: Anthropology and Aesthetics, 25, 123–131. JSTOR
30.Malinowski, B. (1990). Mit, magia, religia (B. Leś, Tłum.; Wyd. 1). Państwowe Wydawn. Naukowe
31.Marquard, O. (1994). Apologia przypadkowości: Studia filozoficzne (K. Krzemieniowa, Tłum.; Wyd. 1). Oficyna Naukowa
32.Mauss, M. (2001). Socjologia i antropologia (K. Pomian, M. Król, & J. Szacki, Tłum.). Wydaw. KR
33.Mokrzycki, E. (Red.). (1992). Racjonalność i styl myślenia. Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN [Polskiej Akademii Nauk] : „Czytelnik”
34.Pietz, W. (1985). The Problem of the Fetish, I. RES: Anthropology and Aesthetics, 9, 5–17
35.Pietz, W. (1987). The Problem of the Fetish, II: The Origin of the Fetish. RES: Anthropology and Aesthetics, 13, 23–45
36.Pietz, W. (1988). The Problem of the Fetish, IIIa: Bosman’s Guinea and the Enlightenment Theory of Fetishism. RES: Anthropology and Aesthetics, 16, 105–124
37.Plessner, H. (1988). Pytanie o conditio humana: Wybór pism (A. Załuska & M. Łukasiewicz, Tłum.). Państwowy Instytut Wydawniczy
38.Sendyka, R. (2015). Od kultury ja do kultury siebie: O zwrotnych formach w projektach tożsamościowych. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”
39.Skrzypek, M. (1992). Rozwój teorii fetyszyzmu od de Brossesa do Freuda. W O kulcie fetyszów. Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN
40.Tambiah, S. J. (2007). Magia, nauka, religia a zakres racjonalności (B. Hlebowicz, Tłum.). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
41.Taylor, C. (1996). Etyka autentyczności (A. Pawelec, Tłum.). „Znak” ; Fundacja im. Stefana Batorego
42.Tolle, E. (2006). Potęga teraźniejszości (M. Kłobukowski, Tłum.). Wydawnictwo A
43.Żuchowska-Zimnal, G. (2019). Ponowoczesne szaty kultury: Ubiór jako narzędzie konstruowania i komunikowania tożsamości jednostkowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego