Analiza i Egzystencja

ISSN: 1734-9923     eISSN: 2300-7621    OAI    DOI: 10.18276/aie.2022.58-05
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS  DOAJ

Lista wydań / 58 (2022)
Build What You Think. Philosophical Education Using the LEGO-LOGOS Method
(Zbuduj co myslisz. Edukacja filozoficzna metodą Lego-Logos.)

Autorzy: Paweł Walczak ORCID
Instytut Filozofii Uniwersytet Zielonogórski
Słowa kluczowe: filozofia edukacja klocki LEGO metody nauczania edukacja etyczna innowacje pedagogiczne
Data publikacji całości:2022
Liczba stron:18 (93-110)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Zabawa klockami kryje w sobie ogromny potencjał edukacyjny. W artykule analizuję możliwość wykorzystania elementów zabawy klockami Lego w edukacji filozoficznej. Opisuję projekt LEGO-LOGOS jako metodę prowadzenia warsztatów filozoficznych z użyciem klocków Lego. Projekt adaptuje naturalne środowisko zabawy dziecka (tu zabawy klockami Lego) do nauczania filozofii i filozofowania sensu stricto. W nauczaniu filozofii dużym problemem jest opór uczniów w formułowaniu i wypowiadaniu swoich myśli. Proponowana metoda pozwala na swobodną i twórczą ekspresję pomysłów, idei i interpretacji. Zostanie opisana struktura zajęć prowadzonych metodą LEGO-LOGOS, analiza założeń pedagogicznych i filozoficznych metody oraz możliwości jej zastosowania w edukacji i poza edukacją.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Bedford, A. (2013). The Unofficial LEGO Builder’s Guide. San Francisco: No Starch Press.
2.Gauntlett, D., & Holzwarth P. (2006). Creative and visual methods for exploring identities. Visual Studies 21, No. 01. 82-91. https://doi.org/10.1080/14725860600613261.
3.Haynes, J., & Murris K. (2009) Opening Up Space for Children’s Thinking and Dialogue. Farhang, no. 69. 175-188.
4.Hicks, K. (2015). 12 Unexpected Ways to Use LEGO in the Classroom. Edudemic, March 2015. www.edudemic.com/12-ways-use-LEGO-classroom/.
5.Hinthorne, L. L., & Schneider K. (2012). Playing with purpose: using SERIOUS PLAY to enhance participatory development communication. International Journal of Communication, Vol. 6. 2801–2824.
6.James, A. R. (2013). LEGO SERIOUS PLAY: a three-dimensional approach to learning development. Journal of Learning Development in Higher Education, no. 6. 1-18.
7.Kubat, K. (2011). Jarosław Marek Spychała “Lego-Logos”. In: S. Rudnicki (ed.), Nowe pespektywy. Nauki społeczne dla gospodarki (195-207). Kraków: Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera.
8.Marsh, S. (2015). Five ways teachers use LEGO creatively in class. The Guardian, January 13. https://www.theguardian.com/teacher-network/2015/jan/13/five-ways-teachers-use-LEGO-creatively-class.
9.Nerantzi, Ch., & Depard C. (2014). Do LEGO Models Aid Reflection in Learning and Teaching Practice? Journal of Perspectives in Applied Academic Practice 2, no. 2. 31-36.
10.Parker, R., & Thomsen Bo S. (2019). Learning through play at school. Billund: The LEGO Fundation.
11.Plato. Republic. Translated by Allan Bloom. New York: Basic Books, 1991.
12.Russell, H. (2013) Bricks and mortarboard: first LEGO-funded school opens in Denmark. The Guardian, August 9. https://www.theguardian.com/world/2013/aug/09/LEGO-funded-school-denmark-innovation.
13.Spychała, J. (2017). Eracle, Gesù Cristo e Darth Vader al bivio. Il messaggio etico del metodo LEGO-LOGOS. Lessico di etica pubblica 8, no. 1. 67-89.
14.Spychała, J. (2014). Bulletproof – platońskie przesłanie LEGO-LOGOS. In Jak uczyć by nauczyć, edited by Wanda Kamińska. Warszawa. 311-354.
15.Warner, M. (2016). Ways to use LEGO in the classroom. Teaching Ideas, January. https://www.teachingideas.co.uk/maths/ways-to-use-LEGO-in-the-classroom.
16.Zimmerman, A. (2016). Using LEGO to Build Math Concepts. Scholastic, May 19. http://www.scholastic.com/teachers/top-teaching/2013/12/using-LEGO-build-math-concepts.