Analiza i Egzystencja

ISSN: 1734-9923     eISSN: 2300-7621    OAI    DOI: 10.18276/aie.2021.56-04
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS  DOAJ

Issue archive / 56 (2021)
Filozoficzna koncepcja człowieka na gruncie posthumanizmu
(Philosophical Concept of Human on the Basis of Posthumanism)

Authors: Adrian Krupa ORCID
Uniwersytet Warszawski
Keywords: posthuman posthumanist philosophy Braidotti materialism embodiment non-essentialism post-anthropocentrism
Data publikacji całości:2021
Page range:20 (75-94)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The article analyses the concept of posthuman from a philosophical perspective. The paper aims to present and determine the meaning of the notion of posthuman. The considerations are based on the assumption that posthumanist philosophy can be distinguished within posthumanism. The subject matter of posthumanist philosophy is human being and human situation in the changing world due to the development of science and technology. The starting point for the analysis is the posthumanist postulate of ‘working-through’ the humanist tradition, which results in a non-essentialist and non-anthropocentric concept of posthuman. The article presents the process of shaping this concept in reference to works of D. Haraway and N.K. Hayles. Then the paper analyses the standpoint of R. Braidotti in order to show that posthumanism was inspired by feminism and deconstructivism (these inspirations had a significant impact on the vision of posthumanity). The characteristics of posthuman are presented in reference to Braidotti’s conception of relational subjectivity. The article elucidates why the posthuman subject is materialistically embedded in order to explain the thesis about significant role of human embodiment. The paper shows how the abolition of the opposition between body and thinking leads to a post-dualistic conception of human being.
Download file

Article file

Bibliography

1.Badmington, N. (2003). Theorizing Posthumanism. Cultural Critique, 53, 10–27.
2.Badmington, N. (2006). Cultural Studies and the Posthumanities. W: G. Hall, C. Birchall (red.), New Cultural Studies: Adventures in Theory (s. 260–272). Edinburgh: Edinburgh University Press.
3.Bakke, M. (2015). Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
4.Barad, K. (2012). Posthumanistyczna performatywność: ku zrozumieniu, jak materia zaczyna mieć znaczenie. W: A. Gajewska (red.), Teorie wywrotowe. Antologia przekładów (s. 323–360). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
5.Bielik-Robson, A. (2017). Nowa Humanistyka: w poszukiwaniu granic. Teksty drugie, 1, 146–162.
6.Bińczyk, E. (2018). Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
7.Braidotti, R. (2002). Metamorphoses: Towards a Materialist Theory of Becoming. United Kingdom: Polity Cambridge.
8.Braidotti, R. (2009). Podmioty nomadyczne. Ucieleśnienie i różnica seksualna w feminizmie współczesnym. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
9.Braidotti, R. (2014). Po człowieku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
10.Braidotti, R. (2018a). Posthumanistyczna podmiotowość relacyjna i polityka afirmatywna. Pobrane z: http://machinamysli.org/wp-content/uploads/2019/01/Braidotti_Podmiotowo%C5 %9B%C4%87-relacyjna.pdf (04.01.2021).
11.Braidotii, R. (2018b). Ku posthumanistyce. Pobrane z: http://machinamysli.org/wp-content/uplo ads/2019/01/Braidotti_Ku-posthumanistyce.pdf (04.01.2021).
12.Braidotti, R. (2018c). Postludzkie, arcyludzkie. Ku nowej ontologii procesualnej. Pobrane z: http://machinamysli.org/wp-content/uploads/2019/01/Braidotti_Postludzkie-arcyludzkie.pdf (04.01.2021).
13.Braidotti, R. (2020). Cztery tezy na temat feminizmu po człowieku. Avant, 11 (3). Pobrane z: http://avant.edu.pl/wp-content/uploads/R_Braidotti_Cztery_tezy.pdf (05.02.2021).
14.Derra, A. (2010). CIAŁO – KOBIETA – RÓŻNICA w nomadycznej teorii podmiotu Rosi Braidotti. W: A. Kiepas, E. Struzik (red.), Terytorium i peryferia cielesności. Ciało w dyskursie filozoficznym (s. 449–469). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
15.Derrida, J. (1993). Kres człowieka. W: J. Derrida (red.), Pismo filozofii (s. 151–187). Kraków: Wydawnictwo Inter Esse.
16.Derrida, J. (2011). O gramatologii. Łódź: Wydawnictwo Officyna.
17.Ferrando, F. (2019). Philosophical Posthumanism. London: Bloomsbury Academic.
18.Ferrando, F. (2016). Posthumanizm, transhumanizm, antyhumanizm, metahumanizm oraz nowy materializm. Różnice i relacje. Rocznik lubuski, 42 (2), 13–26.
19.Foucault, M. (2006). Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
20.Haraway, D. (2003). Manifest cyborgów: nauka, technologia i feminizm socjalistyczny lat osiemdziesiątych. Przegląd filozoficzno-literacki, 1 (3), 49–87.
21.Hassan, I. (1997). Prometheus as Performer: Toward a Posthumanist Culture?. The Georgia Review, 31 (4), 830–850.
22.Hayles, K. (1999). How We Became Posthuman. Chicago: The University of Chicago Press.
23.Hayles, K. (2012). W stronę ucieleśnionej wirtualności. Sztuka i Filozofia, 41, 127–152.
24.Heidegger, M. (1977). List o humanizmie. W: K. Michalski (red.), Budować, mieszkać, myśleć: eseje wybrane (s. 76–127). Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik.
25.Irigaray, L. (1995). The Question of the Other. Yale French Studies, 87, 7–19.
26.Merleau-Ponty, M. (2001). Fenomenologia percepcji. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
27.Miś, A. (1994). O genezie współczesnego antyhumanizmu. W: B. Banasiak (red.), Derridiana (s. 21–56). Kraków: Wydawnictwo Inter Esse.
28.Rogowska-Stangret, M. (2016). Ciało – poza Innością i Tożsamością. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
29.Rolewski, J. (2017). Husserlowskie pojęcie świata przeżywanego (Lebenswelt). Ruch filozoficzny, 73 (3), 181–186.
30.Taylor, Ch. (2006). Humanizm i nowoczesna tożsamość. W: K. Michalski (red.), Człowiek w nauce współczesnej. Rozmowy w Castel Gandolfo (s. 123 – 173). Kraków: Wydawnictwo Znak.